homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden? 
Auteur Bericht

za 28 nov, 2009 20:05 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Borstvoeding en het gebruik van Imigram

Enkele farmacokinetische eigenschappen van sumatriptan: de eliminatie halfwaardetijd van sumatriptan is ongeveer 2 uur. Na meerdere doses kan de halfwaardetijd echter oplopen tot 7 uur. De biologische beschikbaarheid van sumatriptan is 14% na orale toediening, 17% na intranasale toediening (neusspray) en 96% na subcutane toediening (injectie). Sumatriptan wordt uitgescheiden in de moedermelk bij dieren. Bij de mens zijn hierover weinig gegevens bekend. Daarom moet men terughoudend zijn als wordt overwogen sumatriptan te geven aan moeders die borstvoeding geven.

Er is één humane studie in Nederland, onder leiding van Dr Couturier beschikbaar waaruit blijkt dat Imigran bij de mens nauwelijks in moedermelk komt. Bij 5 vrijwilligers werden de plasma en melk concentraties gevolgd tot 8 uur na een subcutane toediening van 6 mg sumatriptan. De gemiddelde totale uitscheiding van sumatriptan die in de moedermelk werd teruggevonden gedurende 8 uur was slechts 12,6 mcg wat overeenkwam met 0,21% van de totale toegediende dosis van 6 mg. Op basis van deze gegevens wordt aangeraden om na toediening van sumatriptan de moedermelk gedurende 12 uur af te kolven en weg te gooien en de zuigeling in deze periode flesvoeding te geven. Vervolgens kan weer borstvoeding worden gegeven. Dit geldt voor alle toedieningsvormen van Imigran.

Een humane studie..... EENTJE! lijkt mij nogal dat men toch terug houdend moet zijn en ik zal het woensdag zeer zeker voorleggen en jullie direct op hoogte brengen.

Laatst bijgewerkt door celestedv op zo 29 nov, 2009 9:32, in totaal 1 keer bewerkt.

za 28 nov, 2009 20:05
Profiel

za 28 nov, 2009 20:35 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Een studie met maar 5 vrijwilligers? En maar 6mg sumatriptan? De uitkomst zal hooguit een aanwijzing geven maar voor een serieuze studie moet wel wat meer gebeuren lijkt me.

za 28 nov, 2009 20:35
Profiel

za 28 nov, 2009 22:13 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Even op een internationale medische site gekeken.
Er zijn meerdere onderzoeken gedaan naar de risico's van imigran tijdens de zwangerschap, er is nog steeds te weinig onderzoek gedaan om met zekerheid te kunnen zeggen dat het veilig is.
Niet gebruiken dus.

za 28 nov, 2009 22:13
Profiel

zo 29 nov, 2009 11:19 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Beste Judith en beste Celeste en wie er nog meer aan deze discussie deelnemen. Ik heb niet het idee dat dit bevordelijk is voor Tallie om ook maar een beetje zwanger te worden. Want dat was de oorspronkelijke vraag van haar. We hebben het niet over de borstvoeding periode er na, maar over de vraag of medicijn gebruik in het begin van de zwangerschap wel wijsheid is.

Over de laatste zijn al enige dingen gezegd. Dus ik zie de nut van deze heibel niet. Want iedereen gaat zich er nu mee bemoeien. Op een tataal ander gebied . En dat is voor de oorspronkelijke hulpvraag niet handig denk ik.

Ik denk dat de conclusie min of meer was dat het niet slim was de eerste drie maanden, maar dat we dat even moeten overleggen met onze artsen. Erg verantwoord vind ik.

Laten we dus pas over 9 maanden (hoop ik voor tallie) de discussie gaan voeren of triptanen in de moedermelk terecht komen.

zo 29 nov, 2009 11:19
Profiel

zo 29 nov, 2009 12:19 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

http://www.mijnmedicijn.nl/zwangerschap.aspx

Ik vond deze site op het net. Vond het wel een hele duidelijke!!

zo 29 nov, 2009 12:19
Profiel

zo 29 nov, 2009 12:32 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Toch hoor ik nog wel graag van Celeste wat Ferrari over die borstvoeding zegt, ik vind dat wel bij dit topic horen. Voor Tallie is het nog niet aan de orde, maar misschien voor anderen wel, en ik vind het ook wel heel interessant om te weten of hij hetzelfde zegt als de arts die Judith heeft gebeld. Dat vind ik hier juist altijd mooi, dat al onze kennis bijeen komt. Juista las niet alles met elkaar spoort, weet je dat je wat uit te zoeken hebt. Zoals in dit geval dus :ewink: .

zo 29 nov, 2009 12:32
Profiel
Site Admin

zo 29 nov, 2009 14:08 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

[moderatormodus]
Ik heb even een paar dingen aangepast in dit topic omdat er een vervelende discussie ging ontstaan.
[/moderatormodus]

zo 29 nov, 2009 14:08
Profiel WWW

zo 29 nov, 2009 15:27 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Tijdens de zwangerschap medicijnen moet je denk ik altijd heel voorzichtig zijn.

Na de zwangerschap? Dan geef je toch geen borstvoeding maar flesvoeding. Mijn kinderen zijn er gezond groot mee geworden en hadden een moeder die zich dankzij de medicijnen ook super voelde.

zo 29 nov, 2009 15:27
Profiel

ma 30 nov, 2009 12:10 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

nikkie schreef:
Tijdens de zwangerschap medicijnen moet je denk ik altijd heel voorzichtig zijn.

Na de zwangerschap? Dan geef je toch geen borstvoeding maar flesvoeding. Mijn kinderen zijn er gezond groot mee geworden en hadden een moeder die zich dankzij de medicijnen ook super voelde.
:grin: Kijk dat is nog eens een lekkere positieve reactie! helemaal met je eens, flesvoeding ik vond het ook ideaal!(kan paps tenminste ook eens lekker tutten met zijn baby ;) )

ma 30 nov, 2009 12:10
Profiel

ma 30 nov, 2009 19:45 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

mensen,

ik voel mezelf al heel wat! heb nog niets gepakt (ja, sorry wel een paracetamol). iedere keer als ik "iets" voel opkomen zet ik even snel het massage-apparaat op mijn stijve schouders en mijn nek en probeer ik even rond te gaan lopen. Ik ben nu nog op het werk tot acht uur en mijn ontspanning is nu even alle reactie's hier lezen. Voel wel al weer dat ik wazig ga zien maar ga echt proberen zodra ik thuis ben te ontspannen en anders hup mijn bed in!

Ik ben blij dat iedereen meedenkt en op zich was ik inderdaad nog niet zover gaan vooruit denken over medicatie en borstvoeding! ik wil eerst maar eens zwanger worden zonder medicatie. Het blijft dus iedere x erg spannend en volgende week zit ik in mijn hormonenweek waarin ik normaal dagelijks last heb en ik als een zombie leef. Ik moet eerst die weken en maanden zien te overleven voordat ik nadenk over borstvoeding.
Over 2 weken weet ik dus of het zover is en iedere dag is een overwinning voor mijzelf dat ik nog niet naar de imigran of diazepam grijp. Mijn grootste angst is veel migraine tijdens zwangerschap net als mijn zus. Zij had ook altijd de hoop op migraine-vrije maanden maar het mocht niet zo zijn. Maar ik hoop daar wel op..... aan die gedachten houd ik mezelf steeds vast.
tallie

ma 30 nov, 2009 19:45
Profiel

di 01 dec, 2009 21:52 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

Ik denk dat het belangrijkste is dat je probeert te ontspannen. Ik zit nu ook al te denken 'wat nu als ik dan migraine krijg?', alleen al door het idee zou ik gespannen raken in ieder geval.

Ik ben nu twee weken gestopt met de migrainemedicatie, ik voel me al vier dagen heel goed. Dat ik ineens besef dat m'n hoofd helder voelt. Ik voel alleen een tinteling boven m'n slaap rechts. Dus voor 98% dan :ewink:

di 01 dec, 2009 21:52
Profiel

wo 02 dec, 2009 0:09 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

super loesje hou vol

tallie heel veel succes, en ik hoop snel iets positiefs te lezen

wo 02 dec, 2009 0:09
Profiel

do 07 jan, 2010 12:51 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

hallo allemaal,

even een update:
Het gaat heel heel erg slecht momenteel. ik heb sinds begin december aan 1 stuk door zware hoofdpijn en migraine aanvallen. Ik heb avonden zitten huilen en kan helaas alleen met imigran nog een beetje door de dagen heenkomen maar voel me erg beroerd en down door mijn situatie.
Ik ben helaas een geval die niet kan leven zonder medicatie.... heb het geprobeerd maar lukt niet.

Ik ben afgelopen week met spoed bij de neuroloog geweest. Wist mezelf geen raad meer.
Hij heeft me aangeraden te starten met propanolol om migraine onder controle te krijgen en weer een leefbaar leven te krijgen. zodra ik dan zwanger ben stoppen, of gewoon doorgaan maar dan is er een kleine kans (minder dan 1%) dat het schadelijk is voor de vrucht. Dat durf ik niet aan.... ik mag het van hem doorslikken, ook tijdens 1e 3 maanden van eventuele zwangerschap maar liever niet.
Nu zit ik dus in het dilemma: ga ik dit slikken in de hoop dat ik er baat bij heb en niet meer dagelijks imigran hoef te nemen met een kleine kans dat als ik ooit zwanger raak dat de vrucht dat 2 weken heeft blootgestaan aan dit middel.
Iedereen in mijn omgeving vindt dat ik ermee moet beginnen omdat ze zien dat ik zeer down ben en veel huil van de pijn. Dit is ook niet meer te doen.
Er moeten toch meer vrouwen zijn die tijdens zwangerschap wel medicatie hebben genomen?
iedereen vindt wel dat je NIETS moet pakken en dat je sterk moet zijn maar als het maanden tot jaren kan duren voordat je zwanger bent kies je denk ik ook voor jezelf... ik moet ook leven.
er zullen toch ook vrouwen zijn die medicijnen slikken en niet eens weten dat ze zwanger zijn, die er pas later achterkomen. Die vrouwen krijgen toch vaak ook gezonde kinderen?
Misschien houd ik mezelf dit voor om mezelf gerust te stellen zodat ik me niet zo schuldig voel als ik ga beginnen met het medicijn. maar er moet iets gebeuren!

nou ja, dat is even mijn verhaal nu, gaat erg slecht dus erg vrolijk ben ik tegenwoordig niet, maak me continue zorgen dat ik zwanger ben omdat ik dus medicatie heb genomen en die zorgen maken weer dat ik migraine krijg. is een circel.
ik hoop op een goed en gezond 2010 en ben vandaag weer ongesteld geworden dus het zal nog wel even duren?

gr. tallie

do 07 jan, 2010 12:51
Profiel

do 07 jan, 2010 15:11 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

tallie, je mag het in principe doorslikken van de neuroloog. Waarom geen afspraak bij een gyneacoloog om te vragen wat die er van vind. dan kun je beide visies naast elkaar leggen, en kijken wat je er zelf van vind. Ik denk als het bij mij zo was, ik zou gaan voor die 1 procent. En de boel heel goed in de gaten laten houden.

eN.... Ik denk dat zo'n arts ook geen garantie kan geven dat het goed gaat. Kijk ook zonder medicijnen heb je volgens mij kans op een kind met een aangeboren afwijking. dat hoeft niet van de medicijnen te komen.

Sterkte met je keuze tallie!!

do 07 jan, 2010 15:11
Profiel

do 07 jan, 2010 20:51 Bericht Re: bijna dagelijks last... wat als je zwanger wilt worden?

hoi katertje,

Inderdaad zonder medicatie heb je ook kans op afwijkingen.
vandaag bij homeopaath geweest, raadt me nog even af om met propanolol te starten en wil het bij mij eerst met kruidenmiddels proberen om mijn hormonen, bloedtekort en gemoedstoestand aan te pakken. Hier sta ik op zich open voor.... ik kan het nog wel een tijdje volhouden. liever dit eerst proberen en met imigran de ergste aanvallen bestrijden en als dit allemaal op niets uitloopt kan ik altijd nog met propanolol starten.
Dan zou ik inderdaad onder controle blijven bij de neuroloog, en event. de gyneacoloog.
Het is en blijft een lastige keus en ik weet dat ik kinderen wil maar ik weet ook dat mijn leven ook belangrijk is. Ben de afgelopen maanden een zombie geweest en was niet in staat te genieten van de leuke dingen, kerst en oud&nieuw zijn totaal aan mij voorbij gegaan, alleen maar zitten janken.
Dus hoe depressiever ik word omdat ik me slecht voel hoe meer dit ook op mijn migraine slaat.

Bedankt voor je reactie en altijd fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dit meemaken.

tallie

do 07 jan, 2010 20:51
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende