homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 3 berichten ] 
 chronische parosxmale hemecrania en overgang? 
Auteur Bericht

vr 24 jul, 2009 2:29 Bericht chronische parosxmale hemecrania en overgang?

Hallo, ik ben nu 46 jaar en heb al 15 jaar CPH. eerst kreeg ik ongeveer ieder jaar een periode van 6 weken CPH [dan wel ieder uur een aanval 24 uur per dag].
Dit kon ik redelijk opvangen met indocid [4 x daag 50 mg] als de periode voorbij was slikte ik alleen een onderhoudsdosis van 25 mg indocid pr dag.
Nu heb ik in dec 2008 een CPH periode gehad en nu kreeg ik plots ook op 1 mei 2009 weer een CPH periode.
Deze periode zit ik nu nog in!!. iedere keer als ik wil afbouwen lukt dit niet en komt de pijn weer opzetten!!.
ik slik momenteel 3 x daags 50 Mg indocid en soms 4 x daags 50 mg.
Ik baal hier ontzettend van! hoe komt dit nu zo ineens?.
ik ben 46 jaar en beginnend in de overgang kan dit hier ook mee te maken hebben?
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben dat de CPH aanvallen veranderen in de overgang> en zoja is dit tijdelijk of blijft dit of kunnen ze toch ook weer weggaan?
de huisarts vertelde dat clusterhoofdpijn soms verdwijnt na de overgang zit deze kans er ook in bij CPH?
groet rikie

vr 24 jul, 2009 2:29
Profiel WWW

za 25 jul, 2009 12:38 Bericht Re: chronische parosxmale hemecrania en overgang?

Hi,

Ik kon er ook weinig over vinden. Heb je geen neuroloog die je er meer over kan vertellen?

De overgang zorgt voor een verandering van hormonen. Zover ik lees kan bijv. menstruatie (wel of niet) zorgen voor minder of juist meer aanvallen CPH. Zie: http://www.healthline.com/galecontent/p ... micrania/3 "special concerns" .

CPH is wel een ziekte waar ERG weinig over te vinden valt....meestal schaart men het als onderdeeltje onder clusterhoofdpijn.

Succes!

Jaro

za 25 jul, 2009 12:38
Profiel

do 30 jul, 2009 9:38 Bericht Re: chronische parosxmale hemecrania en overgang?

Hi Rikie,

Ik ben sinds een jaar ook een CPH-patient en heb het internet en de universitaire medische bibliotheek leeggetrokken. CPH is relatief weinig over bekend. Overigens lijkt het erop als je in periodes aanvallen hebt, dat je EPH hebt, Episodische Paroxysmale Hemicranie. Dat komt zo mogelijk nog minder voor dan CPH, wat chronisch is. EPH kan op zichzelf voorkomen, maar ook overgaan in CPH. Dat laatste is bij mij waarschijnlijk het geval. Ik heb een periode van 5 maanden gehad met aanvallen, toen 3 maanden niets en nu ben ik sinds april alweer aan de beurt.

Wat ik uit de medische wetenschappelijke artikelen heb gehaald, gaat, sorry het je te moeten zeggen :sad: , CPH/EPH meestal niet over bij oudere leeftijd zoals clusterhoofdpijn.
Ik begrijp dat je graag zou willen dat het overging. Voor mij is het ook een forse stap geweest om te moeten accepteren dat ik mijn hoofd niet in de hand heb. Wellicht heb je baat bij retard capsules? Ik slik 75 mg retard 's avonds en 25 mg 's morgens. Het kan zijn dat dat je al helpt. De 75 mg retard geven langzamer af en werken langer door. Ik ben zelf gaan experimenteren, na eerst aan 200 mg per dag te hebben gezeten en daar veel maagklachten van te hebben gekregen.
Ik slik er nu ook 40 mg maagtabletten bij ter voorkoming van maagaandoeningen. Dat helpt me ook.
Overigens kan ik nooit minderen, ik slik altijd 100 mg per dag. Slik ik niet, dan heb ik binnen 3 uur de eerste aanval alweer te pakken. Helemaal zeker weet ik het niet, maar ik zit vermoedelijk nu op 10-15 aanvallen per dag van meestal een kwartier, meestal 's nachts en 's ochtends. Ik voel soms heel licht iets, maar zelden een aanval die doorbreekt. Tenzij ik te laat ben gaan slapen of uit heb geslapen.

Rust, reinheid en regelmaat werken bij mij.

Ik snap, het is frustrerend om te moeten blijven slikken. Tegelijkertijd, het is niet anders. Probeer zelf in overleg met je neuroloog wat voor jou de beste medicijnen zijn.

Sterkte,
Splinter

do 30 jul, 2009 9:38
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ]