homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 2 berichten ] 
 is dit spanningshoofdpijn of migraine ? graag jullie mening 
Auteur Bericht
wo 06 aug, 2003 14:09 Bericht is dit spanningshoofdpijn of migraine ? graag jullie mening

Hallo, ik wou graag even mijn verhaal kwijt. Nemen jullie aub even de tijd om dit berichtje te lezen ?

Mijn vriendin heeft regelmatig last van "hoofdpijn" . De gewone huisarts geeft maar wat pilletjes (die niet helpen) , en bij een hoofdpijn-aanval neemt m'n vriendin dan maar pijnstillers, soms tot drie à vier dafalgan-1000 op een paar uur tijd, soms nog een supositoir of een hoofdpijnpilletje. En de hoeveelheid pilletjes gaat telkens maar omhoog. We weten dat dit niet goed is, en nu willen we er uitgeraken !

Soms (ongeveer 1 keer per week, maar onregelmatig : kan soms twee weken zijn, soms na drie dagen al opnieuw) krijgt mijn vriendin "hoofdpijn" . We zoeken naar een patroon (wanneer komt de pijn voor ?) , maar hebben nog niet echt iets gevonden. Ik beschrijf de pijn even : het gaat om pijn rond, onder en in de omgeving van het linkeroog, telkens vooraan het hoofd dus. Op andere plaatsen in het hoofd is er geen pijn. Het begint steeds lichtjes ( "het zit er," zegt mijn vriendin dan) , en wordt dan op een paar uur steeds heviger, tot het op een bepaald punt komt en dan zo blijft. Het gaat over constante pijn, geen steken of kloppende pijn ofzo dus. Meestal neemt m'n vriendin tamelijk in het begin al 1 of soms zelfs 2 dafalgan-1000 ineens, waardoor het slechts zelden overgaat. Na een paar uur dan nog maar een pilletje ... vaak ook nog zonder resultaat. Soms kan het dan ineens zomaar overgaan (door de pilletjes ? of misschien wel gewoon door de tijd ?) ... , dit gebeurt op relatief korte tijd (een uurtje) , maar het wanneer is onregelmatig : van start tot einde duurt zo tussen de 8 en 20 uur meestal. Daarna is het ook effectief helemaal over, en is er geen last meer achteraf. Ik las al wat op 't net, ook rond migraine, maar bij mijn vriendin dus praktisch geen secundaire verschijnselen : misselijkheid is er meestal niet, soms wel maar dan slechts lichtjes, zeker nooit in die mate dat er braakneigingen zijn ofzo. Ook geen overdreven gevoeligheid voor licht ofzo. Stilte en rust doen meestal wel beter dan lawaai.

Kan iemand ons helpen ? Herkent iemand deze verschijnselen ? Gaat het hier over spanningshoofdpijn ? Of is het iets anders ? Wie weet wat we nu best doen (huisdokter helpt niet) ? We hebben al een EEG genomen, maar daar was niets mis mee. Nog maar gewoon weten wat het zou (kunnen) zijn, zou voor ons al een stevige stap vooruit zijn !

Help ??

Dank voor jullie tijd om te lezen, en voor de eventuele reacties.

Een bezorgde vriend.

wo 06 aug, 2003 14:09

zo 10 aug, 2003 13:19 Bericht 

Het komt op mij over als migraine. Ik heb dat zelf ook in combinatie met dagelijkse chronische spierspanningshoofdpijn.
Alleen ik ben dus wel gevoelig voor licht en geluid, niet supergevoelig, maar kan niet zo goed tegen lawaai.
Houd ze een hoofdpijndagboek bij om te kijken of er een patroon in zit? Misschien is dat makkelijk?
Ik kan je helaas weinig adviezen geven, want ik zou het eerlijk gezegt ook niet weten. Is het zo begonnen, of heeft ze er al een tijdje last van? En hoe zit het met famillie, hebben er in haar familie mensen er last van?
In ieder geval veel sterkte gewenst.

Wendy

zo 10 aug, 2003 13:19
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]