homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 2 berichten ] 
 Zelfhulpmethode Emotional Freedom Techniques bij Hoofdpijn 
Auteur Bericht

do 11 dec, 2014 17:29 Bericht Zelfhulpmethode Emotional Freedom Techniques bij Hoofdpijn

Hallo mensen,

Mijn naam is Ben Meijer, ik ben therapeut en maak veel gebruik van EFT. Ik zie hier geen enkele melding van EFT.
Ik zou graag mensen bewust maken van het bestaan van EFT, een techniek waarbij er geklopt word op het lichaam bij allerlei emotionele klachten, maar ook hoofdpijn en migraine.

EFT is, net als EMDR geprotocolleerd. (EFT is ook bruikbaar bij trauma, fobie etc en zo, net als EMDR).
EFT is deels bruikbaar als zelfhulp. In hoeverre het bruikbaar is, is afhankelijk van de kennis en begrip van de persoon die het toepast op zichzelf (of anderen).

EFT heeft een direct effect op gevoelens en emoties, en ook op hoofdpijn omdat er heel vaak ene psychosomatische klacht is, allerlei onbewuste emotionele factoren worden geuit via de hoofdpijn.

EFT werkt pragmatisch:
meten
behandelen - hier EFT interventie toepassen.
meten
testen.

1. Splits een klacht in delen. Benoem de gevoelens zo precies mogelijk.

2. Meten is het aangeven hoe intens een klacht is, tussen 0 en 10.
3. Het behandelen is het EFT protocol zelf.
4. Daarna weer aangeven hoe intens de klacht nu is. Moet in stappen minder worden.
5. Herhalen en aanpassen. Herhalen tot de klacht tot een 0 is. Aanpassen is alle delen behandelen.
6. Testen.

De EFT interventie zelf
1. Spreek 3 x een zelfaccepterend zinnetje uit. "ik accepteer mezelf helemaal, ondanks mijn hoofdpijn" terwijl je klopt op de zijkant van de hand.
2. Klop een aantal keren op elk punt, terwijl je uitspreekt op elk punt [de klacht]. In dit geval hoofdpijn, maar benoem het specifiek, scherpe, drukkende, bonzende etc. ook de precieze plaats benoemen.

Afbeelding Zie hier de punten waar je moet kloppen

OK, nu specifiek over hoofdpijn:
Als je EFT toepast als een pijnstiller, zal het effect als dat van een pijnstiller zijn.
Als je een emotionele oorzaken oplost, kan die zich niet meer uiten via hoofdpijn.

Ik ga jullie niet vertellen dat er op YouTube gratis zelfhulpvideo's te vinden, alsook gratis E-books, want dat zou reclame zijn, maar ik ga er van uit dat een ieder hier zelf kan googelen.

Ik hoop dat dit bericht word gelezen en uitgeprobeerd. Het is namelijk mogelijk om met zelfhulp meer controle over hoofdpijn te krijgen, en ook hoofdpijn op te lossen. En dat wens ik een ieder van jullie toe!

Succes allemaal
Warme groeten
Ben Meijer

do 11 dec, 2014 17:29
Profiel

vr 02 jan, 2015 22:57 Bericht Re: Zelfhulpmethode Emotional Freedom Techniques bij Hoofdp

Hoe ben ik bij EFT gekomen?
Ik kwam het tegen al googelend in 2002. Ik las vele pagina's met testimonials en dacht wow. Toen ik aanbelande bij de techniek zelf, heb ik de gratis handleiding weer gesloten. Binnen 4 maanden vertelde zei een collega tegen me"Ben, ik heb wat voor je gevonden, EFT!" en ik zei "dat ken ik al"en dacht bij mezelf, ik heb t niet eens geprobeerd.... Dus ben ik direct de handleiding weer gaan downloaden en ik ben het gaan proberen. Ik was niet overtuigd. Die avond kwam ik thuis bij mijn vriendin (ondertusen ex-vrouw) en ze zei tegen me: ik heb hoofdpijn en buikpijn. Ik zei, ik heb EFT. En binnen 10 minuten had ze geen hoofdpijn en geen buikpijn meer.

Dat maakte mijn interesse los. Ik ben direct video-cursussen gaan kopen en heb me verdiept en ben het gaan doen. Website gemaakt...

In 2005 kwam een arbo-arts naar me toe en vroeg om mijn kaartje. Daarna heb ik +/- 50 mensen van de belastingdienst van hoofdpijn en migraine verlost ( en +/- 50 mensen van burnout)

vr 02 jan, 2015 22:57
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ]