homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren


 [ 1 bericht ] 
 Goeie text over spanningshoofdpijn 
Auteur Bericht

Geregistreerd: vr 14 aug, 2009 0:26
Berichten: 10
vr 25 jun, 2010 2:55 Bericht Goeie text over spanningshoofdpijn

Ik heb véél gelezen over spanningshoofdpijn maar deze benadering snijdt voor mij veel hout;


Wat te doen aan chronische spanningshoofdpijn? Alles al geprobeerd: medicijnen, acupunctuur enz.

Als je reeds jaren hoofdpijn hebt, is het belangrijk dat je in voldoende mate een lichamelijke oorzaak uitsluit. De best geplaatste persoon om dit mee te bespreken, is je huisarts. Het is mogelijk dat deze reeds gewoon door een gesprek met jou tot de conclusie komt dat verdere lichamelijke onderzoeken onnodig zijn. Het kan ook zijn dat hij bv. een bloedname of een radiologische beeldopname voorstelt. Ik hoop dat je in je huisarts veel vertrouwen hebt. Dat is heel belangrijk.

Als deze ernstige confrontatie met lichamelijke mogelijkheden erop wijst dat lichamelijk alles OK is, beschouw dan deze richting als afgelopen. Zoals veel andere mensen -en steeds meer- heb je last van chronische spanningshoofdpijn.

Op de eerste plaats is het dan belangrijk om in te zien dat dit geen 'ziekte' is, maar een symptoom. Het is ook geen symptoom van een onderliggende ziekte. Er is helemaal geen ziekte. De chronische spanningshoofdpijn is iets dat momenteel hoort bij jou. Het is niet iets vreemds dat je komt overvallen zoals een kwaadaardige virus of bacterie. Het is een deel van jou. Het komt van binnenuit. Het is een voor jou heel normale reactie op omstandigheden, die overigens zowel gevormd worden door jou als door wat rondom je gebeurt en de interpretaties die je geeft aan allerhande dingen.

Als ik zeg dat chronische spanningshoofdpijn momenteel een deel is van jou, wil dat uiteraard niet zeggen dat je er voorgoed mee opgescheept zit. Wat het wel wil zeggen is dat een 'aanvalsstrategie' in elk geval niets zal opleveren. Grootscheepse studies wijzen uit dat de uiteindelijke hoeveelheid hoodfpijn door het innemen van pijnstillers niet vermindert. Je kan door een pijnstiller tijdelijk wel minder of geen hoofdpijn meer hebben ... maar de hoofdpijn komt sneller terug. Het is alsof je lichaam een zekere mate van hoofdpijn opeist. Als je de hoofdpijn aanvalt, vecht de hoofdpijn terug. Volgens mij is het zo dat je door deze strategie zelfs steeds verder van een echte oplossing verwijderd raakt.

'Autosuggestie gebruiken' betekent niets minder dan het tegengestelde van het toepassen van een aanvalsstrategie. Je zou zelfs bijna kunnen zeggen dat dit voor autosuggestie -zoals door mij bedoeld- een voldoende definitie is. Autosuggestie = het niet-aanvallen van een symptoom en dus van jezelf. Autosuggestie = het medewerking vragen van je eigen diepere zelf om te komen tot een oplossing die voor je hele persoonlijkheid (bewust én onbewust) bevredigend is. Vermits chronische spanningshoofdpijn iets héél vervelends is, zal deze oplossing inhouden dat je ervan verlost raakt, gesteld dat je autosuggestie goed kan toepassen.

Ik weet dat dit zoveel theorie is en dat je vraag ook praktische bedoelingen heeft, uiteraard. Ik kan hier echter alleen wat algemeenheden kwijt. In 2001 komt er een boek van mij uit ('Pijn verlichten doe je zelf'), maar daar ben je nu weinig mee gebaat. In 'Genees jezelf!' staat reeds een klein hoofdstuk over autosuggestie bij het verlichten van pijn.

Probeer niet de pijn te ontvluchten. Hij is er met een reden. Hoe eigenaardig, achterhaald of ronduit 'verkeerd' die reden ook mag zijn, ze is er en gaat niet weg in een poging alles te verdringen. Als je de pijn nog eens voelt opkomen, stel je dan voor dat de pijn niet in één trek van 0% naar 100% overgaat. De pijn gaat bv. van 0% naar 10%, dan van 10% naar 20%, naar 30% enz. Bij elke etappe heb je de mogelijkheid om, in plaats van je ertégen te richten of te proberen ervan weg te lopen (wat eigenlijk ook 'tégen' is), ernaartoe te gaan. Aanvaard je pijn niet op een masochistische manier, maar op een wijze waarop je zelf ook zou willen aanvaard worden door een voor jou heel geliefd persoon. Bekijk de pijn als een heel diep deel van jezelf. Dat diepe deel wil de pijn niet, maar het kent -blijkbaar- geen andere manier om je aandacht op te eisen.

'Vraag' aan je pijn wat hij eigenlijk is. Chronische spanningshoofdpijn is meestal een moeilijk te begrijpen 'vertaling' van emotionele pijn. Denk voor jezelf eens heel diep door wat dit zou kunnen betekenen. Wees ervan overtuigd dat als je deze vraag op een goede manier aanpakt, je zal voelen dat je symptoom reeds veel lichter wordt. Let op, ik heb het hier niet noodzakelijk over 'inzicht'. Je moet niet noodzakelijk 'doorhebben' wat je pijn betekent. Er bestaat ook geen soort van psycho-analytisch woordenboek waarin je dit kan opzoeken. Nee, het belangrijkste is niet het streven naar een 'inzicht', maar de manier waarop je aandacht geeft. Als je diepere zelf een bewust inzicht belangrijk vindt, dan zal je dat spontaan krijgen. Bv.: is de pijn een pijn van concrete haat, angst of teleurstelling? Is het iets dat je meedraagt van vroeger, of iets van nu?

Een gepaste aandacht (zou ik het 'respect' durven noemen?), samen met de overtuiging dat deze gepaste aandacht je zal helpen, is volgens mij een heel goede eerste -en misschien zelfs enig nodige- stap voor veel mensen met chronische spanningshoofdpijn.

Dr Jean-Luc Mommaerts


vr 25 jun, 2010 2:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © phpBB Group. phpBB.nl Vertaling Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.