homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 6 berichten ] 
 oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn 
Auteur Bericht

ma 24 jan, 2011 22:37 Bericht oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn

Zoals mij is verzocht, zal ik hier de oefening plaatsen die de fysio aan mijn dochter heeft meegegeven en die gewerkt heeft. Wij zijn nu een maand verder en gelukkig heb ik weer een actieve puber in huis zonder hoofdpijn.

Eigen advies van dochter:Let in eerste instantie goed op je houding. Staan je heupen goed onder je romp en ga in je heup zitten als je op een stoel zit. Om het laatste te bevorderen kan je van die schuine zitkussentjes kopen (bij Lidl zag ik ze laatst voor €6,-) Ga niet verkrampt zitten en laat die schouders los !!! Niet naar achteren trekken of ophalen dus.

Wat erg goed helpt is een kleine oefening die je bij thai-chi mee krijgt.
Sta recht op voeten recht onder de heupen. Armen laten hangen naast het lichaam en de ademhaling naar de buik brengen. Nu ga je in gedachten aan je kruintje een draadje plaatsen en neem je ingedachten dat je hoofd aan het touwtje langzaam een beetje omhoog gaat. De schouders blijven ontspannen achter.

De oefening die de fysio voorschreef:
Ga ontspannen rechtop in een bak of stoel zitten. Laat de schouders en armen ontspannen langs het lichaam of in de schoot liggen. Nu word de kin naar achteren gebracht (intrekken....als je die heerlijke huidplooien ziet ...zit je goed) en tel tot 4....dan ontspan je voor 5 tellen en herhaal de oefening. Doe dit 3x per dag voor 3 minuten. Binnen 1 week moet je verbetering kunnen vaststellen. mochten er nog knopen in de hals aanwezig zijn.....even naar fysio voor lichte massage.

Wat heel erg belangrijk is om de spieren van het hoofd te ontlasten dus in een ontspannen houding op de bank...prima voor de C0 en C1 gewrichten. Als je moeite hebt met het inslaap komen .....op advies van de neuroloog een potje pure melatonine kopen bij de apotheek. Deze zijn niet verslavend, bevatten een kleine dosering en werken bijzonder goed om op een voor het gevoel natuurlijke manier moe het bed in te stappen.

heel veel succes!!!!!

ma 24 jan, 2011 22:37
Profiel

wo 26 jan, 2011 15:40 Bericht Re: oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn

Je bent geweldig Rijtje. :razz:
Dank je wel voor het hier plaatsen...

Tosy.

wo 26 jan, 2011 15:40
Profiel

za 12 feb, 2011 21:04 Bericht Re: oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn

Hallo, ik ben nieuw hier op het forum maar heb al zowat t ganse net afgespeurd op zoek naar enige uitleg over spanningshoofdpijn.Ik zit daar nl sinds enige maanden mee geplaagd..soms heftig, soms minder erg...maar vervelend blijft het ...!Op n bepaald moment ben ik hier op jullie forum terechtgekomen en vond ik oefeningen om van mijn hoofdpijn af te komen welke ik natuurlijk ga uitproberen.Mijn huisdokter zegt dat mijn hoofdpijn te wijten is aan stress door de vele 'pakkende' momenten van stress die ik de laatste maanden heb beleefd...maar n medicijn geeft hij me niet....moet uit zichzelf overgaan...oké, ik geloof hem we maar 'ooit' wil ik er wel eens vanaf....dank je voor de oefeningen die ik hier heb gelezen, hopelijk helpen ze me....dank je!

za 12 feb, 2011 21:04
Profiel

vr 18 nov, 2011 16:06 Bericht Re: oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn

Jeetje Rijtje, het werkt echt... die oefening van de fysio... ik heb al een aantal weken van een chronische lichte hoofdpijn en als ik die oefening met die kin intrekken doe, is het als sneeuw voor de zon verdwenen, ik doe dit nu een dag of 3 en alle 3 de dagen heeft het tot nu toe geholpen... ik blijf natuurlijk gematigd enthousiast, maar als ik er op deze manier elke dag van af kan komen ben ik super super dankbaar voor dit simpel toepasbare advies!!!!!! Ik hou je op de hoogte!

groetjes Nina

vr 18 nov, 2011 16:06
Profiel

vr 22 jun, 2012 14:20 Bericht Re: oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn

Zoals beloofd (maanden later weliswaar) hier ben ik weer om nog een keer te reageren. Na de vorige keer is mijn hoofdpijn daadwerkelijk afgenomen. Vorige week kreeg ik weer last van dezelfde hoofdpijn en ik was bang dat ik weer dagelijks last zou gaan krijgen. Ik was eerlijk gezegd de oefening vergeten, maar ineens herinnerde ik het me weer. Kin intrekken, schouders naar voren. Ik heb dit weer een paar keer gedaan en meteen al na de eerste keer was mijn hoofdpijn bijna weg, nu probeer ik het nog een paar x per dag vol te houden, maar mijn hoofdpijn is weg.... Ik ben zo enorm blij met deze simpele oplossing (in mijn geval dan, ik zou me voor kunnen stellen dat het niet bij iedereen werkt)!!!!! Nogmaals bedankt voor deze oplossing!!

groetjes Nina

vr 22 jun, 2012 14:20
Profiel

di 16 feb, 2016 0:10 Bericht Re: oefeningen die werken bij spanningshoofdpijn

Gekke tip misschien, maar ik las vandaag een bericht dat het bijten op een potlood zou kunnen helpen bij het tegengaan van spanningshoofdpijn. Spanningshoofdpijn zorgt ervoor dat de spieren in het gezicht, de nek, de kaak en de schedel spasmen gaan vertonen. Door een potlood tussen je tanden te houden, kun je de verkrampte kaakspier helpen te ontspannen, zegt de Britse arts Jane Leonard. Volledige artikel vind je hier: http://tramadolcentrum.nl/hoofdpijn-bij ... n-potlood/

Mogelijk heb je hier iets aan!

Gr, Skip

di 16 feb, 2016 0:10
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]