homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 14 berichten ] 
 Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes 
Auteur Bericht

do 13 okt, 2011 15:50 Bericht Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Laatste forumposts zijn van erg lang geleden. Vraag me af of het forum dus nog veel gebruikt wordt...

Maar goed...

Herkent iemand dit: korte duizelinkjes als wanneer je moe bent en bijna in slaap valt, maar ineens wakker 'schrikt'. Maar dan op momenten dat je eigenlijk niet moe bent. Soms is er een neiging iets vast te grijpen. Ik kan niet zeggen hoe vaak ik het precies heb, maar ik kan soms echt met mijn armen zwaaien erdoor. Ik kan niet zeggen wanneer het precies gebeurt, het lijkt voornamelijk zittend voor te komen, niet liggend of staand.

Ik heb al sinds eind 2000 last van wat waarschijnlijk spierspanningshoofdpijn is (strakke band rond het hoofd gevoel). Al veel geprobeerd, maar niks helpt.

Ik vroeg me af of iemand die duizelinkjes herkent.

Edit: nu ik erover nadenk, herinner ik me dat ik die duizelinkjes al lang had voordat de spanningshoofdpijn begon. Want ik herinner me dat iemand er eens iets van zei, dus het is echt te zien aan je. Het was toen volgens mij wel minder vaak... Maar wellicht heeft het dan niet direct met de spanningshoofdpijn te maken.

Maar vraag me toch af of iemand het herkent/weet wat het veroorzaakt.

do 13 okt, 2011 15:50
Profiel

vr 11 nov, 2011 21:19 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Bart,

Wat betreft de spierspanningshoofdpijn moet je je eens afvragen of er een stressvolle periode in je leven is geweest. Als dat zo is moet je eens een Osteopaat consulteren. Deze kijkt met andere ingangen naar het probleem en ook naar structuren en stromen. Bovendien zal een Osteopaat je niet aan het 'lijntje' houden, na een stuk drie behandelingen zonder resultaat zal ie afscheid nemen. Ik zelf ben al geruime tijd geleden bij een osteopaat geweest en mijn hoofdpijn is met 90% gereduceert en stabiel nu. Wel een verademing als je van de zeven dagenm in de week er vijf hoofdpijn hebt...

Wat die knikkebol duizelingetjes betreft; misschien een lichte vorm van epilepsie? Daar zijn heel veel soorten en ondersoorten in.

vr 11 nov, 2011 21:19
Profiel

za 12 nov, 2011 16:13 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Het is zeker ontstaan in een stressvolle periode destijds -drukte met werk etc.- maar het vreemde is dat het dan zolang blijft. Die stress van toen is allang weg, zou je zeggen. Dus als het dat is, dan hou je die stress toch heel lang vast op één of andere manier.
Het enige wat grote invloed heeft zijn weersomstandigheden/seizoenswisselingen - dan is het met periodes een stuk erger. Verder is het heel constant.

Epilepsie heb ik eigenlijk nooit gehad. Het lijkt of je even je oriëntatie kwijtbent - maar kan ook weer onder overlading/stress vallen misschien.

Osteopatie heb ik wel van gehoord. Ik heb al wel dergelijke dingen gedaan - ook iets dergelijks als dat, ben even kwijt hoe dat heet. Ook fysiotherapie met ontspanningsoefeningen heel lang.

za 12 nov, 2011 16:13
Profiel

za 19 nov, 2011 8:49 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Typisch dat ik vraag of het in een stressvolle periode ontstaan is. Je bevestigd dat eigenlijk. Bij mij was het ook zo. Je lichaam verkrampt als het ware door de stresshouding las die lang genoeg duurt. Ik heb zo,n beetje alle soorten hulpverleners gehad incl alternatieve genezers en bij de ostheopaat had ik het meeste succes. Kijk maar eens op een site van een ostheopaat.

Beterschap

za 19 nov, 2011 8:49
Profiel

di 22 nov, 2011 17:05 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Wat bedoel je precies met 'stresshouding las'?

Ik herinner me weer wat dat andere was: haptonomie. Daar had ik niet veel baat bij. En ik heb ook alles afgelopen incl. alternatieve genezers. Bij de alternatieve genezers merk je soms best dat er iets gebeurt, maar het heeft toch niet blijvend iets opgebracht.

Moeilijkste is ook de grote gevoeligheid voor geluiden. Ik zit in een tamelijk gehorige flat en er zijn altijd weer opnieuw verbouwingen e.d. gaande wat constante onrust geeft. Ik kan met de hoofdpijn wel leven, maar al die drukte om je heen maakt het nog moeilijker.
Ik zou graag een rustige plek hebben - liefst een beetje in de natuur, maar zie dat maar te vinden.
Die voortdurende prikkeling van geluiden houdt ook je aandacht er zo op. Je wordt net zo lang geprikkeld tot je helemaal doorslaat.

Ik heb wel gesprekken met psychologische hulpverleners, maar het is moeilijk ze te overtuigen van de ernst van de situatie. Bovendien bestaat zoiets als urgentie nauwelijks meer.

Maar als je zegt dat osteopathie het best helpt van alle dingen die je gedaan hebt, word ik toch wel benieuwd.

di 22 nov, 2011 17:05
Profiel

di 22 nov, 2011 19:28 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Daniel schreef:
Ik zelf ben al geruime tijd geleden bij een osteopaat geweest en mijn hoofdpijn is met 90% gereduceert en stabiel nu. Wel een verademing als je van de zeven dagenm in de week er vijf hoofdpijn hebt...

Maar heb jij spierspanningshoofdpijn?

Je hebt het in ieder geval ook bepaalde dagen NIET. Bij mij is het er altijd: bepaalde periodes gaan makkelijker dan andere doordat het dan allemaal meer 'meezit' al het ware, maar de hoofdpijn is er altijd en in principe iedere dag hetzelfde, met dezelfde intensiteit....

Het enige wat ik eigenlijk kan doen is mijn leven zo proberen in te richten dat alles meer meezit/lekkerder loopt, waardoor je minder op de pijn let: maar dat is iets wat eigenlijk niemand in de hand heeft - in principe gaat het leven altijd op en neer qua goede/mindere periodes...

di 22 nov, 2011 19:28
Profiel

do 24 nov, 2011 19:37 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Bart,

"stresshouding las"is een typefout moet zijn "stresshouding als".

Toch zijn er wel overeenkomsten tussen ons, ik ben ook erg gevoelig voor geluiden, met name de hogere en de lagere tonen lijken te accentueren. Als je last hebt van de geluiden kan ik je als advies geven: zet een geluid op/aan wat je prettig vindt om te horen. bv hele rustige muziek of een ventilator wat neutraal is zeg maar...

Ik kan niets anders zeggen dan kijk eens op een site van een ostheopaat. Bijkomend voordeel is dat als je na drie behandelingen geen verbetering hebt, de ostheopaat eigenlijk niets voor je kan doen dus de schade in financieel opzicht en tijd vallen dus mee.

Ik had 5 van de 7 dagen hoofdpijn. En soms ook wel meer als een week. Spierspanningshoofdpijn. Kwam door een stressvolle periode van 8 of 9 jaar geleden. Ik heb ook een vrachtwagen aan pijnstillers op, incl amytriptiline en een heleboel artsen alternatieve genezers geconsulteerd maar allemaal zonder resultaat. Tot ik bij de ostheopaat kwam. Na de eerste behandeling drie weken voortdurend hoofdpijn en kwam weer bij hem en vertelde dat. Hij was er blij mee want zo zei hij "als er ingangen zijn om hoofdpijn te krijgen dan moeten er ook uitgangen zijn". En inderdaad...

do 24 nov, 2011 19:37
Profiel

za 26 nov, 2011 20:16 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Ja. luisteren naar rustige muziek helpt. Maar vaak kom ik dan tot rust en 'BAM!' klettert er iemand weer een deur dicht. Ik ben al op zoek naar een expert voor geluidsisolatie.

Maar inderdaad, ik wil het wel proberen met die ostheopaat, omdat je ook zegt dat jij al die andere dingen al gedaan had en dat als enige hielp.
Al heb ik weinig hoge verwachtingen meer na al die andere dingen.

Verwijzing gaat via huisarts, neem ik aan? Het valt niet onder de alternatieve geneeswijzen en kan vergoed worden?

za 26 nov, 2011 20:16
Profiel

za 03 dec, 2011 17:17 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Nee hoor geen verwijzing via huisarts. Gwoon er naar toe gaan en ik krijg er tweederde van terug van de zorgverzekering. Als het niet helpt kost het maximaal drie a vier behandelingen.

Succes

za 03 dec, 2011 17:17
Profiel

do 08 dec, 2011 20:59 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Mijn verzekering vergoedt ook een deel, hangt ervan af wat je polis is.

Het is toch wel proberen waard. Zou er nog veel verschil zijn tussen de ene of andere ostheopaat in kwaliteit?

Die haptonoom waar ik toen kwam deed eigenlijk vrij weinig. Hij leek meer een soort psycholoog, hij praatte wel met je over dingen, maar lichamelijk deed hij vrij weinig.

do 08 dec, 2011 20:59
Profiel

za 10 dec, 2011 17:37 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

hallo bart,

ik herken die korte duizelingetjes wel het is net of je je orientatie even kwijt bent. Heel vreemd, maar mag ik vragen hoe jouw hoofdpijn precies voelt en hoe je er mee omgaat en wat je er aan doet? En inderdaad in sociale situaties wordt het erger wellicht door spanning die je dan voelt Ik ben vrijwel altijd bezig om mijn evenwicht te herstellen is dit ook iets wat jij herkent?

grt wietske

za 10 dec, 2011 17:37
Profiel

za 10 dec, 2011 23:28 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Mijn hoofdpijn zit in principe op de plek waar een bril zit, dus langs de slapen, rond de ogen en neus.

Maar het is ook of het mettertijd wat lager is gaan zitten. Ik voel het ook erg langs mijn kaken, alsof je een beetje een 'verbeten' gezicht trekt als het ware. Toch kan ook mijn tandarts niet echt iets vreemds zien bij mijn kaken.

En hoe je ermee omgaat... Ja, dat is moeilijk te zeggen. Ik ben in principe veel op me zelf en teruggetrokken, maar dat is ook iets wat ik altijd al was. Maar te veel op je zelf schijnt ook weer slecht te zijn, althans het wordt vaak aangeraden dat je contact met anderen ook weer nodig hebt.

Ik functioneer het beste in principe in kleine groepjes met rustige, vriendelijke mensen. Ik voel me totaal niet thuis op grote drukke feesten bijvoorbeeld - dan ben ik degene die de hele avond stil in de hoek zit en weinig zegt. Maar zo ben ik in principe altijd al geweest, al kon ik als kind nog wel eens omslaan en via theater en humor e.d. toch een bepaalde mate van aandacht krijgen.

En ja, in principe ben ik ook wel met mijn evenwicht bezig. Al hoef je je om flauw of omvallen in principe niet zo druk te maken; ik sprak net nog een dokter en een mens valt niet zo gauw flauw.
Ik neig altijd mijn hand tegen de zijkant van mijn wang/gezicht te leggen, als het ware ondersteun je dan de hoofdpijn wat voor je idee. Vooral bij activiteiten waar je lang naar iets kijkt, televisie e.d.

za 10 dec, 2011 23:28
Profiel

wo 28 dec, 2011 22:41 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

Bart ik zou zeker een ostheopaat proberen. Ik ben mijn migraine niet kwijt. maar hij is zoveel verbeterd dat ik van 5 keer 100mg immigran per aanval van 3 dagen naar 3 keer 50 ben gegaan.

Het is bij mij helaas ook hormonaal gerelateerd, dus niet helemaal weg te krijgen.

Wat ik je ook nog als advies kan geven, ga eens naar een kaak fysio. Vooral omdat je ook last van je kaak hebt. Door stress en gespannenheid gaan sommige mensen klemmen. Je drukt dan je kiezen heel hard op elkaar. Dit levert spanning op van je kaakkopje tot achter in je nek. Er zijn heel veel spieren bij betrokken.

En google eens op HSP(High Sensitive Person) misschien dat je daar jezelf in herkent.

wo 28 dec, 2011 22:41
Profiel

vr 22 jun, 2012 9:54 Bericht Re: Spierspanningshoofdpijn/'knikkebol'duizelinkjes

mensen, bedankt; ik ga ostheopaat en kaak fysio toevoegen aan mijn "probeerlijstje". Baat het niet dan schaadt het niet ;-)
Ik zal posten als ik weet of het gewerkt heeft!
Gr. Lynn

vr 22 jun, 2012 9:54
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]