homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 1 bericht ] 
 Trigiminus neuralgie (aangezichtspijn) 
Auteur Bericht

vr 28 maart, 2008 19:09 Bericht Trigiminus neuralgie (aangezichtspijn)

Hallo allemaal,

Vorige week is door een neuroloog bij mij een vorm van aangezichtpijn, trigeminus neuralgie, geconstateerd.

Ik, een 23-jarige jongen, heb een geschiedenis van ontstekingen aan kiezen, wortelkanaalbehandelingen, periodes van hoofdpijn (en daardoor ook veel moeheid), verstopte holtes en vaak verkouden. Toen ik twee weken geleden last van mijn kiezen in de rechterkaak kreeg schrok ik daarom ook niet meteen. Echter bleef de pijn deze keer aanhouden en niet bij een bepaalde kies of tand maar aan de gehele rechterkaak, boven en onder. Later die week krijg ik ook hoofdpijn (achter het oor en in de richting van mijn slaap - allemaal aan de rechterkant) en ook last van mijn rechteroor.

Na een paar dagen met zeurende, en af en toe stekende pijn gelopen te hebben besloot ik naar de huisarts te gaan met mijn klachten. Tot mijn grote verbazing pakte hij er een boek bij en wist hij niet zo goed wat hij met mijn klachten aan moest. Hij vertelde mij dat de pijn die ik beschreef overeen kwam met de locatie van de 5e hersenzenuw (de trigeminus, die zit aan de rechterzijde van het hoofd). Na wat bellen met een neurloog besloot hij mij door te verwijzen voor aanvullend onderzoek en mij tot die tijd het medicijn tegretol (carbamazepine) voor te schrijven. Gelukkig, was er heel snel al een plekje vrij bij de neuroloog en die kon vrijwel meteen stellen dat ik trigeminus neuralgie had. Hij deed nog wat testjes (waarschijnlijk standaard testjes; coordinatie, zicht, reflex e.d. - was allemaal prima) en was er zeker van. Hij stelde voor om z.s.m. een MRI-scan te laten maken, om vervelende oorzaken uit te sluiten, en tot die tijd het medicijn te blijven gebruiken. Het medicijn heeft de eerste 7 dagen niet gewerkt. Dit leidde er toe dat ik de dosis van 200mg per dag moest verhogen naar 400mg per dag. Na de 8e dag sloeg het medicijn aan en stond ik op zonder heftige pijnaanvallen. Wel was de pijn nog wat zeurderig op de achtergrond aanwezig maar ik voelde mij al een stuk beter! Pijnaanvallen zijn echt heel vervelend.. je word er moe van en bent tot bijna niets meer in staat!

Inmiddels zijn we weer een aantal dagen verder en de pijn lijkt zo af en toe terug te komen. Mocht het terug komen dan moet ik de dosis iets verhogen, ik hoop natuurlijk van niet. Wel maak ik me soms ernstig zorgen.. Wat is de oorzaak van mijn pijn? Een tumor of MS? Ik zal blij zijn als de MRI achter de rug is en ik meer zekerheid over een aantal zaken heb.

Voor alle anderen die ook aan trigeminus neuralgie (of een andere vorm van aangezichtspijn) lijden; heel veel sterkte! Ik weet hoe vervelend het is en dat het soms lastig is als anderen niet in lijken te zien hoeveel pijn je kunt hebben en wat voor impact het op je leven kan hebben.

Mijn vraag aan lotgenoten; zijn er nog meer mensen van mijn leeftijd (jongeren; ca. 20-26 jaar) die ook last hebben van aangezichtspijn? En hoe gaan jullie daar mee om? En voor de mensen die niet aan dit profiel voldoen; zijn er ook mensen die ineens van de pijn af waren?

Goed.. nogmaals sterkte en beterschap allemaal. En eens.. komt alles goed! Echt waar!

vr 28 maart, 2008 19:09
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ]