homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 15 berichten ] 
 Op weg naar herstel zonder triptanen 
Auteur Bericht

za 24 sep, 2011 8:44 Bericht Op weg naar herstel zonder triptanen

Zo....het moest er nu maar eens van komen!
Ik neem niets meer in geen betablokkers en geen triptanen als ik een aanval krijg, alleen supplementen voor mijn algehele gezondheid, zoals de dagelijkse behoefte aan extra vitamine en mineralen. En knoflooktabletten om mijn bloeddruk op peil te houden.

Als ik migraine krijg neem ik 2 koppen koffie, en ga zo nodig naar bed. Zo niet doe ik alles in een heel rustig tempo, en vooral niet nadenken (want dat doet pijn) zo probeer ik er helemaal vanaf te komen.
Ik doe dit nu ongeveer een maand, en tot nu toe gaat het goed.
Ik heb dus nog geen triptan aangeraakt!
Ik schrijf het hier op om er een goed overzicht over te krijgen.
En misschien help ik iemand hiermee, maar ik heb in de loop der tijd wel begrepen dat een ieder zijn eigen weg hierin moet vinden, wat bij de één werkt werkt totaal niet bij een ander.

Ik heb 1x in het begin een aanval gehad die hevig was maar toch heb uitgeziekt, na 1 dag en nacht was het ergste over, en de volgende dag nog wat suffig.
De keren daarop bleef het bij hele lichte migraine waarvan ik niet meer op bed hoefde te liggen. Maar je kan zo'n dag niets hoor! Het is dan geen pretje om als een zombie rond te lopen. :shock:

Dan is het makkelijker als je in bed ligt, want dan is het gewoon duidelijk! Dus, ach het is ook nooit goed hè?
Maar ik ben op de goede weg.
De laatste aanval was 3 dagen geleden : 2 nachten en 1 1/2 dag lichte migraine, en toen was het s'middags ineens over!
Wordt vervolgt....

Daisy :ewink:

za 24 sep, 2011 8:44
Profiel

zo 25 sep, 2011 20:28 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Ik vind je heel dapper om met alles te stoppen.
Zelf heb ik jaren geprobeerd niets tot zo min mogelijk te nemen.
Maar gaat nu gewoon niet meer.
Heel veel succes, ik zal voor je duimen.
Groeten Petra

zo 25 sep, 2011 20:28
Profiel

di 27 sep, 2011 9:55 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Zoals ik al schreef in het onderwerp: Ik ben opweg naar (hopelijk) herstel.
Maar ik ben al zoveel jaren bezig, en heb al lange tijd achterelkaar geprobeerd om er op een natuurlijke manier grip op te krijgen. Ik ben hier al heel wat jaren op deze site om te weten dat dit een heel moeilijk te behandelen kwaal is.
Bij mij begon het op 45 jarige leeftijd. Ik ben nu 57 jaar!
Ik denk ook zéker dat bij mij de overgang een rol meespeelde.
Nu ben ik al een kleine week zonder migraine, en al 5 weken zonder triptanen. Natuurlijk ben ik heel benieuwd hoelang ik dit volhoud.
Want je kan op het moment dat je je goed voelt dit voornemen hebben, maar als je een hele zware aanval krijgt dan piep je vaak heel ander, ik heb daar ervaring genoeg mee. :roll:
Soms was het zo dat ik bijna een hele dag zware pijn had vol kunnen houden, en tegen de avond het niet meer kon opbrengen, dan toch van pure ellende een tripan nam.
Het kost je ook zoveel energie om dit vol te kunnen houden, en oooohhhh wat een bevrijding als je binnen een uur ervanaf was! :grin:
Dus het is voor ons allemaal een zware strijd, vooral als je nog moet werken en je werkgever moeilijk doet, of je hebt kleine kinderen die je aandacht nodig hebben.
Gelukkig heb ik nu deze dingen niet meer, maar toch...... het blijft moeilijk!
Maar ik probeer het vol te houden.

Daisy

di 27 sep, 2011 9:55
Profiel

do 29 sep, 2011 9:58 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Ik ben nu 47 en in de overgang, vandaar dat ik het zonder dagelijkse medicatie even niet red.
Maar ik hou goede moed en hoop over een paar jaar ook weer zonder te kunnen.
Zo herkenbaar "en dan toch 's avonds medicijnen nemen".
Ik heb dat ook.
En dan een kwartiertje na de Immigran injectie denken: Waarom heb ik mezelf zo lopen kwellen en niet eerder gespoten !
Groetjes Petra

do 29 sep, 2011 9:58
Profiel

vr 30 sep, 2011 12:54 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Ja hè? Ik denk dan: "ik lijk wel een verslaafde, die het toch niet heeft kunnen opbrengen ervanaf te blijven."
Daarvan schrok ik zo, dat ik wilde laten merken dat ik mezelf in de hand had. Maar ik moet zeggen dat ik dit alleen maar kon omdat de aanvallen minder heftig waren hoor! Als het zo erg was als voor die tijd dat je voelt dat je half dood gaat, dan móet je gewoon iets innemen, dat is zéker gaan zwakte.

Jij begint nog maar met de overgang, nou ik wens je sterkte meid! Ik hoop dat de overgang met jou geen rere dingen uithaalt, zoals met mij.
Maar ik ben er al aardig doorheen, en ik geloof zéker dat de migraine pas tijdens hormonale veranderingen begon.
Nu het mindert, is ook de overgang op zijn retour. :oops:
Dus voor mij is 1+1....2!
Alleen kun jedit soort dingen pas achteraf constateren. Maar de eerste tijd heb ik geen triptanen ingenomen toen kwam de migraine elke maand. Dus dat was te doen. Later toen de overgang goed begon toe te slaan na 7 jaar, ik was toen ong. 52 jaar ben ik het pas gaan gebruiken omdat ik toen wekelijks migraine kreeg.
Ik hoop dat het bij jou anders verloopt hoor.
Ik ben ook de laatste 5 jaar niet meer dezelfde geweest, nu langzaam wordt ik weer 'de oude '. :ewink:

Daisy

vr 30 sep, 2011 12:54
Profiel

vr 30 sep, 2011 13:00 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Je moet maar een beetje puzzelen met het bovenstaande,
want ik heb veel fouten gemaakt met de ee en de aa's . :grin:

Daisy

vr 30 sep, 2011 13:00
Profiel

wo 05 okt, 2011 11:54 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Het is nu ruim 6 weken geleden dat ik voor het laatst een triptan heb ingenomen. Het gaat nog steeds goed, ik vind dit ongelovelijk!
Natuurlijk heb ik af en toe nog een aanvalletje maar die is lang zo hevig niet, soms zelfs alleen een zwaar hoofd bij het wakker worden, maar als het erger wordt dan blijft het toch bij een hele lichte vorm.
Ik kan dan natuurlijk niet goed denken en voel me wat zombie-achtig maar kan het uithouden. Vaak na een paar uur slaap is het zelfs over!
Ook duurt de aanval zelf niet langer meer dan een dag.

Ik ben echt opweg naar herstel! En wat de echte oorzaak van het herstel is, dat zal ik nooit te weten komen denk ik. Of het moet toch te maken hebben met het einde van de overgang. Dat zou de enigste verklaring zijn. Dan was dit een hormonale migraine, die dan als de hormonen zich hebben hersteld de migraine ook weg is.
Die hormonale migraine begon bij mij nu precies 13 jaar geleden! :oops:

Ik leef al jaren gezond en neem mijn voedingssupplementen en B12 injekties, en ook in die tijd bleef de migraine gewoon doorgaan.
Maar hoe dan ook, er is herstel mogelijk! :ewink:

Daisy

wo 05 okt, 2011 11:54
Profiel

wo 12 okt, 2011 15:35 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Alweer 2 maanden geleden dat ik mijn laatste triptaan heb ingenomen, het gaat nog steeds goed.
Ik heb al 2 weken geen migraine meer gehad en de laatste keer was maar 1 dag en nieteens erg. Ik kon ermee blijven doorlopen.

Het lijkt nu net of ik nooit geen migraine heb gehad. Hoe voelt dit ook alweer? Ik zou het echt niet meer weten! :roll:
Maar ja het is nog maar 14 dagen hè? Er kan nog van alles gebeuren. Langer dan een maand is het al die 13 jaar nog nooit weggebleven, maar ik wou dat dit nu weleens gaat gebeuren. Wie weet zijn de wonderen nog niet de wereld uit!
wordt vervolgd........

Daisy :ewink:

wo 12 okt, 2011 15:35
Profiel

di 18 okt, 2011 9:47 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Hallo weer even mijn verslagje uit breiden hier, zodat ik een goed overzicht erop krijg.

Ik heb even goed zitten rekenen, maar als ik het allereerste verslag hierboven lees, was ik dus 24 september al een maand zonder triptanen!
Dat moet dan rond 24 augustus zijn geweest!

Nu ben ik dus al 7 weken zonder medicijnen tegen de migraine. Alleen als ik het voel opkomen, want ik kom dan s'morgens wakker met een zwaar hoofd, neem ik soms 2 paracetamols in.
Meestal verdwijnt het dan. Daar sta ik van te kijken :shock: want dat hielp nóóit tegen de migraine!
Dus het is echt aan het minderen.
Ik heb het in deze 7 weken nog niet erg gehad zodat ik op bed moest liggen.
Terwijl ik een hele emotionele tijd heb meegemaakt de afgelopen 4 weken.
Zelfs dat heeft me geen migraine opgeleverd. Wel een lichte vorm, maar omdat ik zo druk bezig ben viel het gewoon niet op. Nou, dat kan je met migraine niet doen, dan lig je gewoon uitgeteld en ziek op bed. :bed:

Dus ik ben nog steeds op de goede weg. Al kan ik hier geen advies in geven, omdat ik niets speciaals doe of slik! Dit heb ik hiervoor wel allemaal geprobeerd. (Niets hielp tégen de migraine wel was het goed om mijn algehele gezondheid te verbeteren)

Dus nu de hormonale huishouding die nu zich gaat stabiliseren, weet ik eigenlijk dat mijn migraine veroorzaakt werd door de hormoonsveranderingen. En daar heb je geen grip op! :oops:
De overgang is nu op haar retour, ik ben nu 57 jaar dus dat kan, en nu dit zich vanzelf heeft opgelost (ik heb er wel al met al 12 jaar over gedaan hoor :roll: :oops: ) is ook de migraine op haar retour.
Dus voor de andere dames die middenin de overgang mèt migraine zitten.....het gaat over! :ewink:
Zéker niet in één keer, maar het is een langzaam proces.

DAISY

di 18 okt, 2011 9:47
Profiel

ma 07 nov, 2011 15:16 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Het is nu begin november, en ik heb sinds ik de griep heb gehad die overigens heel hevig bij mij was, een behoorlijke terugval gehad wat de migraine betreft!
Ja waarschijnlijk slaat de griep op het zwakste deel, en dat was bij mij dus mijn hoofd!
Ik heb het geweten, want de eerste aanval die ik kreeg had ik nieteens door dat het een beginnende migraineaanval was :!: Ik volde me heel eng en wezeloos in mijn hoofd een soort verdovend gevoel, het was een mooie herfstdag met een schitterend decor van kleurige bomen, ik ging na 7 dagen griep te hebben gehad met mijn man mee, ik zat al te lang thuis en wilde zo graag van dit mooie weer genieten. Maar helaas ik kon haast niet door mijn ogen kijken vanwege een raar en zwaar gevoel. Dus deed ik zoveel mogenlijk mijn ogen dicht onder het autoritje. (nee gelukkig reed ikzelf niet :grin: ) Maar aangekomen op de plaats van bestemming werd het steeds erger met mijn gevoel, ik kon me nergens meer op concentreren. Wat voelde ik me beroerd werd zelfs misselijk.

Thuisgekomen ben ik gelijk naar bed gegaan, en de volgende dag had ik pas de welbekende pijn die bij migraine hoort.
Toen besefte ik pas dat de dag daarvoor dit een teken was dat de migriane eraan zat te komen. Ik was alweer helemaal vergeten hoe dit voelde.....
Maar ik heb het uitgeziekt zonder er iets tegen in te nemen, maar dat viel niet mee omdat dit een erge aanval was.
De week erna kreeg ik weer een aanval....verdorie het gaat weerde verkeerde kan op, weer elke week dus!
Nu kon ik het niet meer opvangen en heb een halve triptaan ingenomen, en nu zit ik op dag 2 van een hevige aanval. Kijken hoe het vervolg is.....

ma 07 nov, 2011 15:16
Profiel

zo 18 maart, 2012 10:55 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Ik wil nog even hier op door gaan, hoe het er nu voor staat met mijn migraine en de overgang. Want dat dit samen hing, ja dat is me nu wel duidelijk.

Voor ik in de overgang kwam had ik altijd een lage bloeddruk. Omdat dit helemaal niet ernstig is, heb ik er nooit meer naar om gekeken.
Totdat ik bij mijn huisarts kwam, en hij standaard even mijn bloeddruk wilde controleren.
mmmm, die was hoog! Raar vond ik dat. :shock: mar hij zei dat dit vaker voorkwam bij vrouwen in de overgang. Dus heb ik er geen aandacht aan besteed.
Maar me meer geconsentreerd op de overgangsproblemen en de migraines, waar ik toch erge last van had.
Ik heb betablokkers geprobeerd die me tijdelijk hielpen maar op een gegeven moment reageerde ik daar niet meer op, en ook mijn hartslag werd er erg langzaam door.
De triptanen hielpen me nog het beste.
Maar zie het bovenstaande, ik wilde ook daar van af. ik voelde gewoon dat dit niet goed voor me was om elke week de triptanen in te moeten nemen.

Ik heb lang doorgezet, en toch zo af en toe eens een triptan in te moeten nemen. Maar na een hoge dosering vit D en erbij nog een goed opneembare vorm van magnesium erbij te hebben genomen ook nog een hoge dosering vit B3 en B6, is de migraine nu weggebleven.
Al een paar maanden heb ik helemaal geen last meer. Ook mijn bloeddruk is weer laag zoals voorheen. Dus wat is nu het medicijn?
Daar kan ik dus geen antwoord op geven!
Het kan zijn omdat ik nu door de overgang heen ben en daardoor mijn bloeddruk weer normaal is, of het zijn de supplementen. Ik weet het niet.

Als het hele migraine en hoge bloeddrukgebeuren met de overgang te maken heeft gehad, dan heeft dit me 13 jaar van mijn leven gekost.

Ik hoop dat het niet wordt vervolgd.....want dat weet je maar nooit.
eens een hoofdpijnpatiënt altijd een hoofdpijnpatiënt? ik hoop van niet. :roll:
Maar na zoveel jaren ellende hou je een slag om je arm.

Daisy

zo 18 maart, 2012 10:55
Profiel

za 16 maart, 2013 15:01 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Nou het wordt dus nog wel vervolgd....
do 14 maart, 2013 20:21 Vandaag begonnen zonder medicijnen

Ik had de laatste tijden weer elke week migraine, maar ik nam elke keer maar een halfje van de summatriptan van de 25 mg. Dus zag ik daar geen gevaar in.
Dat hielp al na een uur, en vaak verder geen last meer of soms nog de volgende dag weer een halfje. De week daarop weer migraine!
Maar doordat het me zo goed hielp en als ik het s'nachts (meestal begint de aanval s'nachts) voelde aankomen lag het halfje al klaar en merkte ik het niet eens meer want de volgende dag was het over.
Toch begon het me op te vallen dat ik steeds makkelijker werd in het innemen, week in week uit !
Nu vandaag werd het me duidelijk dat ik misschien weleens de migraine erdoor in stand zou kunnen houden. Verplaatsen naar de week daarop!

Ik heb eergisternacht weer een aanval gehad en heb besloten nu eens geen triptan meer in te nemen.
Nou ik heb het geweten! ppppffff, gisteren de hele dag op bed gelegen kon me amper verroeren. Vandaag iets minder heftig maar nog steeds constante pijn kan ik haast niets.
Het licht van de laptop irriteert me ook, dus hou ik het kort.
Maar ik wil dit opschrijven om het bij te houden hoe het verloopt. Ik ben gemotiveerd om af te kicken al zou mij dit heel wat ellendige dagen gaan opleveren.

wordt vervolgd.....
Daisy

za 16 maart, 2013 15:01
Profiel

za 16 maart, 2013 15:44 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Ik heb van alles geprobeert, en ben nog steeds onder behandeling van een orthomoleculair arts, maar alleen niet voor de migraine.
Ik heb waarschijnlijk jaren geleden al een tekenbeet opgelopen, dus daar zijn we mee bezig.
De migraine is een tijd minder geweest, en omdat ik dacht dat het met mijn hormonen te maken had en ik door de overgang heen was, de migraine nu ook langzaamaan weg zou blijven.
Nu is de lyme er. De migraines kwamen weer heviger en vaker vandaar die triptanen die ik dan maar nam voordat de aanval te heftig werd.
Dus is de migraine weer op komen zetten door de lyme? Of is het nog steeds de hormonale?

In iedergeval wil ik niet langer het met de triptanen wegslikken elke week weer,hoe makkelijk het ook is, toch lijkt het me niet goed. (zie het bovenstaande bericht waar ik bang voor ben)
Dus ga ik nu de eerstvolgende tijd het zonder proberen.
Wel moeilijk, want ik ben er nu al 3 nachten en 2½ dag zoet mee geweest. Gisteren dacht ik dat het af zou nemen, maar het begon zowaar aan de andere kant, tot vanmorgen toe. Nu is het eindelijk over maar mijn hoofd is beurs, dus doe ik het rustigaan nog.

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of het ook gelukt is om van de triptanen af te blijven.
- einde aanhaling van vrijdag 15 Maart -
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het is nu zaterdag 16 Maart
Ondertussen ben ik er nu al 4 dagen en 4 nachten zoet mee. Het neemt wel nu iets af.... gelukkig, maar ik moet me niet al te veel inspannen, dan komt het weer opzetten.
Ik ben nu voor mezelf er wel uit dat dit te maken heeft met het onthouden van de triptanen.
De tijd zal het leren...

Het mooie van dit forum is dat ik nu kan nalezen wat ik een paar jaar hiervoor al schreef over het verloop van de migraine.
Het ging een tijd heel goed, de migraine nam af, en de overgang ook. Tot zover goed nieuws en de bevestiging dat de migraine te maken had met de hormoonsveranderingen.
Totdat ik schrijf in nov. 2011 dat ik griep heb gehad, en ik daarna weer een flinke migraineaanval heb gehad.
Dit is daarna blijven komen en nam ik dus betablokkers omdat de bloeddruk ook verhoogd was.
Ook dit hielp niet tegen de migraine en ben ook daar na een paar maanden mee gestopt.
Toen nam ik maar elke week een halve triptan en dat deed ik tot voor kort nog.

Nu ik weet dat ik de ziekte van lyme heb en die borreliabesmetting dus heb opgelopen als ik terug denk in die nazomer van 2011. Daarna griep gekregen me nog heel naar erna te hebben gevoeld en ook migraine erna en hoge bloeddruk!
Dit zijn allemaal symptomen die bij die Lymebesmetting horen.
Dus kan het zijn dat ik deze migraine heb gekregen na de tekenbeet. En dat dit weer een andere oorzaak heeft dan de hormonale migraine.
Ik ga dit eerst even uitzoeken!

Symptomen van de ziekte van LYME:
•Haaruitval
•Onverklaarbare temperatuurverhoging, koorts
•Onverklaarbare koude rillingen
•Onverklaarbare transpiratie, nachtelijke zweetaanvallen
•Ernstige vermoeidheid (vgl ME-CVS)
•Frequente infecties (o.a. sinusitis, luchtweginfecties)

•Klierzwelling (hals, oksels, liezen)
•Pijnlijke keel
•Kortademigheid, hoesten

•Toegenomen intolerantie voor alcohol, kater
•Maagklachten, buikpijn
•Verlies van eetlust
•Veranderde stoelgang (obstipatie, diarree)
•Onverklaarbare gewichtsverandering > 3 kg
•Hartkloppingen, overslaan van het hart
•Pijn in de borstkas, ribben
•Pijn en/ of zwelling in gewrichten
•Pijn in (aanhechting van) spieren en pezen (vgl fibromyalgie)
•Stijfheid in de nek, kraken van de nek
•Stijfheid van gewrichten en/of rug

•Hoofdpijn

Tja deze dingen heb ik allemaal toen in 2011 voor de griep aangezien. Nu weet ik béter, het was LYME.
Maar ik wordt er nu tenminste voor behandeld.
Ik heb nooit iets van een tekenbeet gezien, maar dat komt vaker voor, het kan ergens op een plek zijn geweest achter je op op je haar. Dat zie je ook niet, maar de gevolgen heb je wel alleen kom je niet op het idee dat het weleens een LYMEBESMETTING zou kunnen zijn, :shock: en geeft je het de schuld aan allerlei andere aandoeningen, maar je blijft maar kwakkelen vooral ik deed dat met de vermoeidheid en de migraines en je afweersysteem die wordt aangetast.

Nou ja dit is geen lyme-site, dus hou ik er over op.
Maar of de migraines gaan afnemen, en of ik het wel bij het rechte eind heb....? de tijd zal ook dit mij leren dan zal ik dit hier steeds wel even laten weten op dit topic.

Daisy

za 16 maart, 2013 15:44
Profiel

wo 20 maart, 2013 17:36 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Ik heb dus aan één stuk 4 dagen en 4 nachten migraine gehad, en niets ertegen ingenomen.
3 dagen ben ik migrainevrij geweest, wat een zaligheid. Ik denk er dan ook helemaal niet meer aan en maak alweer allerlei plannen. Ook omdat ik weet dat ik maar beperkte pijnloze dagen heb.
Maar....na 3 mooie dagen, kwam vannacht de migraine weer opzetten. Eerst werd ik wakker van een lichte hoofdpijn, maar besteedde er geen aandacht aan, ben weer in slaap gevallen. Totdat ik rond normale tijd wakker werd en een vreselijke migraine had. Dit keer was het bovenop mijn hoofd, en dat betekent een hele erge aanval met misselijkheid.
Oh nee, dit kon ik niet nog een keer aan! :O:
3 dagen bijkomen is te weinig om nog zo'n aanval te kunnen uitzieken.

Ik had ook deze morgen een afspraak met mijn arts, en ik moest gewoon een triptan innemen ..... ik was al een wrak nog van de vorige keer, ik zie er dan erg slecht uit, en nu erachteraan nog eens ziek zijn? neee dit zou teveel van mij vergen.
Al mijn afspraken die ik toevallig had gemaakt afzeggen? Terwijl ik een pilletje heb die me binnen een uur beter zou kunnen maken?
Ik ben gezwicht voor het pilletje.... en.....ik heb er geen spijt van! :grin:

wordt vervolgd.....

wo 20 maart, 2013 17:36
Profiel

za 30 maart, 2013 14:25 Bericht Re: Op weg naar herstel zonder triptanen

Hoe is het nu daisy? Jammer dat er deze rubriek zo weinig geschreven wordt. Mijn ervaring met het stoppen van pijnstillers is dat het een lichte verbetering geeft, maar dat de kans dat je terugvalt in de loop van de tijd, best groot is. De lichte verbetering is gewoon te klein, is mijn ervaring. Ik gebruik nog steeds nauwelijks pijnstillers, maar wel weer vaak triptanen.

za 30 maart, 2013 14:25
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]