homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Drukkend gevoel in hoofd + neurologische klachten 
Auteur Bericht

di 07 nov, 2006 1:11 Bericht Drukkend gevoel in hoofd + neurologische klachten

Ik heb al meer dan 3 jaar last van een storend drukkend gevoel in m'n hoofd, wat bij inspanning soms ook hoofdpijn geeft. Nog veel irritanter is dat het permanent, overal en altijd, chronisch neurologische klachten geeft, soms bij geringe inspanning al:
- onwillekeurige kleine spiertrekkinkjes overal in het lichaam
- trillingen/bevingen/tremors
- verslechterde coordinatie (bv. misgrijpen wanneer je iets wil pakken)
- erge concentratiestoornissen/verwardheid
- sufheid/lusteloosheid/depressie

Kan dit mogelijk verwant zijn aan migraine? Ik heb geen typische aanvallen, maar wel dagen, plaatsen en situaties waar ik er ietsjes meer last van lijk te hebben dan anders. Ik heb bovenstaande klachten in meer of mindere mate de hele dag door (om gek van te worden dus... :( ).
Tevens heb ik huisstofmijt en pollenallergie.

Wie kan mij meer vertellen/verklaren?

di 07 nov, 2006 1:11
Profiel

di 07 nov, 2006 22:22 Bericht Re: Drukkend gevoel in hoofd + neurologische klachten

ik ben toevallig een paar dagen geleden bij de huisarts geweest omdat ik de laatste tijd een druk in het hoofd heb. Die andere klachten die jij beschrijft heb ik niet, alleen duizelingen. Ik moet nu 6 december naar een neuroloog, is het niet verstandig dat jij dat ook eens doet?

groetjes Mirjam

di 07 nov, 2006 22:22
Profiel

di 07 nov, 2006 23:17 Bericht 

Ben ik al 1x geweest. Hij had me onderzocht en zei dat het onschuldige klachten waren. Ze weten alleen niet waar het precies vandaan komt.

Morgen ga ik weer terug omdat ik (nu 1 jaar later) er erg last van blijf houden en diepere onderzoeken wil krijgen. Via de huisarts is er al een volledige MRI scan voor m'n hoofd aangevraagd.

Hopen dat er iets uitkomt...

di 07 nov, 2006 23:17
Profiel

za 11 nov, 2006 10:23 Bericht 

Al de klachten en symptomen die je beschrijft kunnen ook voorkomen bij een depressie, met name bij een gemaskeerde depressie.
Als er bij het neurologisch onderzoek weer niets gevonden wordt zou ik eens in die richting gaan zoeken.

za 11 nov, 2006 10:23
Profiel

zo 12 nov, 2006 12:41 Bericht 

hvdrhee schreef:
Ben ik al 1x geweest. Hij had me onderzocht en zei dat het onschuldige klachten waren. Ze weten alleen niet waar het precies vandaan komt.

Morgen ga ik weer terug omdat ik (nu 1 jaar later) er erg last van blijf houden en diepere onderzoeken wil krijgen. Via de huisarts is er al een volledige MRI scan voor m'n hoofd aangevraagd.

ben je al bij de huisarts geweest en zo ja wat zei hij/zij?

Mirjam

zo 12 nov, 2006 12:41
Profiel

di 14 nov, 2006 18:45 Bericht 

mirgolo schreef:
hvdrhee schreef:

Mirjam

Hij neemt m'n klachten maar half serieus en denkt dat het psychisch is. Ik ben al bij psychologen en psychiaters geweest maar hun therapieen helpen niet. Medicijnen schrijven ze niet voor omdat het niet ernstig genoeg is. Psychisch kom ik voor hun ook gewoon gezond over.

Ik wordt met deze klachten wakker en ga er mee naar bed. Ik heb het 24 uur per dag overal en altijd. Terwijl ik graag in het leven wil staan en normaal wil functioneren, houden deze rotte klachten dat juist tegen.
Iemand die depressief is, kan nergens meer van genieten en ziet weinig doel meer in z'n leven. Dat heb ik juist niet. Ik kan nog wel van dingen genieten, maar heb gewoon last van het niet normaal onder controle hebben van m'n lichaam en een ongewoon gevoel aan de oppervlakte van m'n hoofdhuid en iets onder m'n schedel. Hierdoor krijg ik o.a. neurologische problemen en indirect ook sociale problemen omdat je door de symptomen iets invalider geworden bent dan anderen, terwijl je dat enkele jaren terug nog helemaal niet was. Het forceren om dit niet op te laten vallen en het camoufleren hiervan levert enorm veel overtollige stress en energieverspilling op. Bovendien voel je je gewoon veel en veel minder relaxed en lekker hierdoor (ik krijg een soort van spastische verkrampingen en verrek soms een spier veel sneller).

Hoe dan ook, ik ben van mening dat de haard van het probleem een fysieke en/of neurologische oorzaak heeft en dus niet psychologisch is.
Van psychische problemen krijg je meestal geen spontane blijvende lichamelijke klachten. Als je ze al krijgt, verdwijnen die meestal weer zodra de stemming verbeterd.

di 14 nov, 2006 18:45
Profiel

di 14 nov, 2006 19:19 Bericht 

Henk schreef:
Al de klachten en symptomen die je beschrijft kunnen ook voorkomen bij een depressie, met name bij een gemaskeerde depressie.
Als er bij het neurologisch onderzoek weer niets gevonden wordt zou ik eens in die richting gaan zoeken.

Henk wat bedoel jij met gemaskeerde depressie?

Mirjam

di 14 nov, 2006 19:19
Profiel

di 14 nov, 2006 19:22 Bericht 

hvdrhee schreef:
mirgolo schreef:
hvdrhee schreef:

Mirjam

Hij neemt m'n klachten maar half serieus en denkt dat het psychisch is. Ik ben al bij psychologen en psychiaters geweest maar hun therapieen helpen niet. Medicijnen schrijven ze niet voor omdat het niet ernstig genoeg is. Psychisch kom ik voor hun ook gewoon gezond over.

Ik wordt met deze klachten wakker en ga er mee naar bed. Ik heb het 24 uur per dag overal en altijd. Terwijl ik graag in het leven wil staan en normaal wil functioneren, houden deze rotte klachten dat juist tegen.
Iemand die depressief is, kan nergens meer van genieten en ziet weinig doel meer in z'n leven. Dat heb ik juist niet. Ik kan nog wel van dingen genieten, maar heb gewoon last van het niet normaal onder controle hebben van m'n lichaam en een ongewoon gevoel aan de oppervlakte van m'n hoofdhuid en iets onder m'n schedel. Hierdoor krijg ik o.a. neurologische problemen en indirect ook sociale problemen omdat je door de symptomen iets invalider geworden bent dan anderen, terwijl je dat enkele jaren terug nog helemaal niet was. Het forceren om dit niet op te laten vallen en het camoufleren hiervan levert enorm veel overtollige stress en energieverspilling op. Bovendien voel je je gewoon veel en veel minder relaxed en lekker hierdoor (ik krijg een soort van spastische verkrampingen en verrek soms een spier veel sneller).

Hoe dan ook, ik ben van mening dat de haard van het probleem een fysieke en/of neurologische oorzaak heeft en dus niet psychologisch is.
Van psychische problemen krijg je meestal geen spontane blijvende lichamelijke klachten. Als je ze al krijgt, verdwijnen die meestal weer zodra de stemming verbeterd.

Erg vervelend dat je niet echt serieus genomen wordt. Ik heb gisteren met de huisarts gebeld omdat er zaterdag weer iets engs in mijn hoofd gebeurde en ikhierdoor angsten ga krijgen. Zij heeft direct met de neuroloog gebeld of ik eerder mocht komen, ik mag er nu morgen naar toe. Anders kon ik pas 6 december. Die constante druk in het hoofd heb ik ook en is een eng gevoel.

Mirjam

di 14 nov, 2006 19:22
Profiel

di 14 nov, 2006 21:57 Bericht 

Ik ben niet echt angstig dat ik iets ernstigs heb. Ik ben nog maar 22 en loop er al 3 jaar mee. Het klachtenbeeld was in +/- juli 2003 in slechts enkele weken tijd ontstaan en sindsdien ongeveer hetzelfde gebleven (maar zéker niet minder geworden helaas :( ).
Als het al iets ernstigs zou zijn, zoals bv. een tumor, dan is het in ieder geval een goedaardige. Anders zou ik er nu nl. veel slechter aan toe moeten zijn dan 3 jaar terug. Ik denk eerder dat het zoiets als een in korte tijd onstane vergroeiing, vocht, abcesje, cyste(n), iets gezwollen of vergroeid bind-, spier- of ander soort weefsel is. Misschien komen bepaalde zenuwen hierdoor in de verdrukking ofzo. Het kan ook zijn dat er verdikt of vergroeit weefsel tegen m'n kleine hersenen of iets dergelijks aandrukt. Mogelijk kan m'n allergie er zelfs nog iets mee te maken hebben. Ook is het misschien mogelijk dat bepaalde zenuwbanen ineens abnormaal zijn gaan groeien.
Het is trouwens wel symmetrisch, oftewel ik voel het links ongeveer net zo als rechts (da's meestal ook niet typisch voor een tumor).

Ik hoop in ieder geval dat ze ooit een oorzaak en/of behandeling hiervoor vinden, want er is duidelijk wel íets aan de hand (anders had ik dit vanaf m'n geboorte al moeten hebben) en heb er serieus last van.

De neuroloog had me doorverwezen naar een oogarts (voor de 2e keer) omdat hij ook abnormaal troebel glasvocht in m'n ogen zag zitten. Voor mijn jonge leeftijd vond hij dat wel verdacht, ondanks dat ik al jaren bijziend ben. Tevens is er een MRI voor m'n hoofd aangevraagd.
Als uit beide onderzoeken niets komt, zal hij me doorsturen naar een oefentherapeut (soort van fysiotherapeut) die me bepaalde (ontspannings-)therapieen zal geven, met als doel de volledige controle over m'n motoriek en lichaam weer terug te krijgen. Ben benieuwd of dit zal helpen. 't Klinkt namelijk weer aardig de richting in van psychotherapie. :?

Hendrik

di 14 nov, 2006 21:57
Profiel

di 14 nov, 2006 22:51 Bericht 

mirgolo schreef:
Henk schreef:

Henk wat bedoel jij met gemaskeerde depressie?

Mirjam

Depressies worden vaak niet herkend

Niet iedereen die aan een depressie lijdt, komt in aanraking met de psychiater of met iemand uit de geestelijke gezondheidszorg. De meesten blijven bij de huisarts onder behandeling.
Ongeveer de helft van de gevallen wordt door de huisarts niet als een depressie herkend. Dat komt niet doordat de huisarts niet deskundig genoeg is, maar doordat vooral de lichte vormen van depressie schuil kunnen gaan achter andere klachten.
Bij veel mensen openbaart de depressie zich door voornamelijk lichamelijke klachten: pijnklachten, slapeloosheid, vermoeidheid en vermagering. Dit wordt (met een eigenlijk verouderde term) een gemaskeerde depressie genoemd. Niet de somberheid, maar de lichamelijke klachten staan op de voorgrond. Dit kan de huisarts op een verkeerd spoor zetten, en ook de patiënt zelf zal in eerste instantie niet aan een depressie denken. Gelukkig ontstaat er bij de huisarts de laatste tijd steeds meer belangstelling en aandacht om zo’n ‘verborgen’ depressie in een vroeg stadium te herkennen. Dat is erg belangrijk, aangezien de klachten dan eerder en beter te behandelen zijn.

di 14 nov, 2006 22:51
Profiel

di 14 nov, 2006 23:08 Bericht 

Henk schreef:
Bij veel mensen openbaart de depressie zich door voornamelijk lichamelijke klachten: pijnklachten, slapeloosheid, vermoeidheid en vermagering.

Pijnklachten heb ik niet, slapeloosheid heb ik niet echt, vermoeidheid een beetje en vermagering heb ik al helemaal niet (ik eet zelfs teveel).

di 14 nov, 2006 23:08
Profiel

wo 22 nov, 2006 18:19 Bericht 

maar heb je nu al de uitslag van de MRI?

wo 22 nov, 2006 18:19
Profiel

do 23 nov, 2006 20:21 Bericht 

Nee, 20 december wordt ie pas gemaakt.

do 23 nov, 2006 20:21
Profiel

do 23 nov, 2006 20:22 Bericht 

hvdrhee schreef:
Nee, 20 december wordt ie pas gemaakt.

Mijn MRI scan een dag later de 21e

Mirjam

do 23 nov, 2006 20:22
Profiel

vr 24 nov, 2006 13:09 Bericht 

jemig wat laat.....
ga mij dan weer meer zorgen maken, omdat ik zo snel aan de beurt
ben ik heb twee en een halve week moeten wachten.... nadat ik bij
de neuroloog ben geweest.
waar staat jouw ziekenhuis?
mijne bronovo den haag.

vr 24 nov, 2006 13:09
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende