homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 7 berichten ] 
 Chinees-restaurant-syndroom E621 
Auteur Bericht

vr 11 dec, 2009 19:51 Bericht Chinees-restaurant-syndroom E621

Over de toevoeging E621 is niet echt een apart forum, ik ben het tussendoor wel bij een paar topics tegengekomen. Ik vond dat het een apart topic 'verdient'.

Misschien kennen jullie het fenomeen Chinees-restaurant-syndroom. Chinese/Indische restaurants gebruiken veelvuldig de smaakversterker ve-tsin. Ook bekend onder E-nummer 621 of mononatriumglutamaat (monosodiumglutamaat/MSG in Engels). Dit is een zoutvervanger en in Japan/China noemen ze deze smaak 'umami' wat hartig betekent.
In heel veel producten zit dit E-nummer verwerkt. In bijna alle (verpakte) vleeswaren, chips, koekjes, kant-en-klaarproducten, in veel pakjes, zoals soepen, mixen, sausjes zit het. Je kan het echt zo gek niet bedenken, ze proppen het bijna overal in. Helaas staat niet de hoeveelheid vermeldt op de verpakkingen.
MSG zorgt ervoor dat de koektrommel gauw leeggaat, de zak chips achter mekaar wordt leeggevreten en dat je van de Chinees altijd een heel grote bestelling krijgt. Je hongergevoel wordt zeg maar onderdrukt en je kan niet stoppen met eten. Dit is voornamelijk een oorzaak van overgewicht van veel mensen. Wat ik heb begrepen remt het de neurotrasmitter in de hersenen die aangeven wanneer je 'vol' zit.

Ik ben (hoogstwaarschijnlijk) een allergie voor deze stof. Meteen het eten van bepaalde vleeswaren of chips, krijg ik tintels in m'n verhemelte, tong en keel. Bij sommige dingen waar het in zit krijg ik geen last, dus daar zit kennelijk veel minder in.

Gisteren zouden we bij de buren blijven eten, die hadden Chinees besteld, wat ik van tevoren niet wist. Moeilijk om dan te zeggen: 'sorry, die troep hoef ik niet'. Dus ik heb braaf een bordje meegegeten.

Vandaag heb ik heel de dag vreselijk hoofdpijn, misselijk, braakneigingen (overgeven lukte helaas niet). Ik had een hoofdpijn'band' om m'n hoofd, dus niet echt eenzijdig. Migraine kan ik het dus niet noemen. Het is dus een echt specifieke hoofdpijn door deze toevoeging.

Misschien moet ik maar nooit meer Chinees eten of alleen witte lijst misschien met een beetje rundvlees.

Ik ben op internet trouwens een goed boekje tegengekomen waarin uitleg staat over de E-nummers en hun bijwerkingen. Zoek maar eens op 'Wat zit er in uw eten?'. Als je interesse hebt.

Het heeft bij mij een hele poos geduurd voordat ik er achter kwam dat ik waarschijnlijk allergisch ben voor deze smaakversterker. Maar nu ik er echt op ga letten, weet ik het zeker.

Misschien herkenbaar voor velen hier?

Groetjes Loesje.

vr 11 dec, 2009 19:51
Profiel

zo 13 dec, 2009 22:11 Bericht Re: Chinees-restaurant-syndroom E621

Het is voor mijzelf niet erg herkenbaar, maar zoals ik eerder ergens schreef koop ik (als liefhebber van Aziatisch voedsel - met name Thais) graag artikelen bij de toko waarop staat 'no msg'. Dit omdat het naar mijn mening rotzooi is, dus als het niet hoeft... ;)

Ik vraag me af of het niet in de rijst zit die je bij de Chinees krijgt. Zelf eet ik nooit bij de Chinees (kleffe hap).

zo 13 dec, 2009 22:11
Profiel

zo 13 dec, 2009 23:07 Bericht Re: Chinees-restaurant-syndroom E621

Nee, de rijst is doorgaans droog gekookt en niets aan toegevoegd.

zo 13 dec, 2009 23:07
Profiel

di 15 dec, 2009 23:09 Bericht Re: Chinees-restaurant-syndroom E621

Dat scheelt alweer :)

di 15 dec, 2009 23:09
Profiel

wo 16 dec, 2009 23:55 Bericht Re: Chinees-restaurant-syndroom E621

Ik ben ook allergisch voor Vetsin. Na het eten van Chinees eten met die troep, moet ik acuut :S: en wordt hartstikke ziek. Het duurde bij mij ook even voor ik erachter was. Als we nu gaan chinezen, bestel ik speciaal klaargemaakte gerechten zonder Vetsin, dat is heel normaal, veel meer mensen hebben er blijkbaar last van.
Wat bij mij wel helpt als ik toch per ongeluk nog eens Vetsin binnenkrijg is NuxFomica van dr vogel.

Ik eet om deze reden ook bijna geen 'verpakt eten' of sausjes en dat soort spul

wo 16 dec, 2009 23:55
Profiel

do 17 dec, 2009 19:11 Bericht Re: Chinees-restaurant-syndroom E621

Krijg je er ook echt migraine van Frouke of een ander soort hoofdpijn?
Ik hoop dat ik een chinees kan vinden die gerechten zonder ve-tsin kan klaarmaken. Ik kan goed zonder leven, maar ik vind het soms toch wel errug lekker :ewink:

Laatste keer heb ik uiteindelijk een zetpil domperidon gebruikt, toen de misselijkheid daardoor wegging, werd de hoofdpijn ook draaglijker.

Ik ben wel bewuster aan het kijken nu in de supermarkt ook. Ik wilde laatst bamikruiden kopen. Ben toen van alle merken naar inhoud gaan kijken, gelukkig vond ik er eentje zonder E621. Was wel wat duurder, maar ja, wat kost het om ziek te zijn?

do 17 dec, 2009 19:11
Profiel

do 01 dec, 2011 8:56 Bericht Re: Chinees-restaurant-syndroom E621

Nou hier een update na het lezen van heel veel berichten hier. Ik ben een echte opnemer en een slechte deler. Maar hier dus een goedmaker.

Allereerst heb ik ontdekt dat mijn migraine is onder te verdelen in spanningshoofdpijn en inspanningshoofdpijn. Na het sporten krijg ik binnen 24 uur, meestal omstreeks 16 uur hoofdpijn. Gegarandeerd. Wat helpt is frequenter sporten ,echter dat komt er niet van omdat ik er telkens hoofdpijn van krijg. Ook krijg ik hyperventilatie van het sporten. Het is een echte eenzijdige hoofdpijn die een aantal uur (4/5) duurt)

magnesium: helpt niet
vitamine B: helpt niet
zuurstof bij aanval: helpt niet
dextro voor/tijdens sporten: helpt niet
veel drinken sporten: helpt niet
koelingstherapie tijdens het sporten: helpt zeker (geen hoofdpijn of zeer matig)
inspanning tijdens sporten beperken: helpt (krijg wel hoofdpijn maar minder intens)
De koelingstherapie is een wazige want het komt er op neer dat ik om de 5 minuten mijn hoofd en handen met ijskoud water koel. Werkt op zeker. Heel bizar, lijkt erop dat mijn lichaam te heet wordt, want ik zweet ook altijd snel en veel.

Dan heb ik verder ontdekt dat mijn andere (spannings)hoofdpijn wordt veroorzaakt door E621. Kan direct na eten optreden of binnen een uur of 2/4. Werkelijk waar. Het leek een broodje aap, en ik zag er weinig brood in omdat ook de magnesium en vitB al niet hadden geholpen na een paar maanden. Hoe dan ook, mijn eetdagboek gaf bij elke hoofdpijnaanval weer aan dat ik e621 had gegeten. Ook als ik dacht veilig te hebben gegeten en ik zocht het dan toch uit bleek er die zut in te zitten. Wat helemaal killing lijkt te zijn is de combi met alcohol. Ja ik weet dat mensen gaan zeggen dan moet je geen alcohol drinken. Eens, echter als ik geen e621 neem en wel alcohol gaat het goed. En nee als het de natuurlijke variant is dan heb ik er geen last van. En ja dat zou niet zo moeten zijn, maar het is ECHT zo.

Ik ben nu vol over op biologisch eten en het werkt echt fantastisch. Nouja biologisch, gewoon zonder e621 en dan is het vaak biofood. Geen chips/bitterballen/pizza/soep/saus/kruiden of het zit er wel in dus het is echt even onderzoeken wat je dan als vervanger kunt vinden, maar mijn ervaring is dat het allemaal wel goed te doen is. En dan nog al eet ik nooit meer een bitterbal, als ik er geen hoofdpijn van krijg is het goed.

Dus ik kan iedereen aanraden om eens een dieet te proberen waar geen e621 in zit. Wie weet helpt het bij jou ook.

Als er vragen zijn kun je altijd mailen.

do 01 dec, 2011 8:56
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ]