homepage kopzorgen forums
HelpZoekenInloggen
Registreren

[ 5 berichten ] 
 ALLERGISCH VOOR e 621 NIET VOOR NATUURLIJK NATRIUMGLUTAMAAT 
Auteur Bericht

do 03 jun, 2010 0:38 Bericht ALLERGISCH VOOR e 621 NIET VOOR NATUURLIJK NATRIUMGLUTAMAAT

Er is al veel gedebatteerd over allergie voor E621. Mijn ervaringen zijn de volgende:
als ik voedsel eet waar relatief veel E 621 aan is toegevoegd, bijvoorbeeld bepaalde gerechten van de chinees, weet ik vooraf zeker dat ik de komende 24 uur een vrijwel ondraaglijke hoofdpijn heb. (Ben bijvoorbeeld nauwelijks of niet meer in staat om auto te rijden)
Als ik oude kaas of droge worst eet, waarin natuurlijk natriumglutamaat voorkomt, heb ik nergens last van. Ik weet dat moleculair onderzoek geen onderscheid aantoont tussen de natuurlijke en de natuuridentieke variant. Voor mij is dit slechts het bewijs dat het moleculair onderzoek TEKORTSCHIET om de verschillen aan te tonen. Om mijn bewering te onderbouwen zou ik graag meedoen aan bijvoorbeeld een dubbel blind onderzoek.
Groet Jac van Steenoven

do 03 jun, 2010 0:38
Profiel

za 05 jun, 2010 16:45 Bericht Re: ALLERGISCH VOOR e 621 NIET VOOR NATUURLIJK NATRIUMGLUTAMAAT

Interessant punt. Ik heb inderdaad al meer discussies gelezen en gevoerd over E621. Ik vraag me al tijden af wat de uitkomst zou zijn als er een aantal hoofdpijnpatienten een wel/niet E621 dieet zouden volgen, en daarbij een hoofdpijndagboek bijhouden.

Ik heb voor mezelf nog geen link gevonden tussen E-nummers en mijn hoofdpijn. Ergens jammer, want dan is tenminste iets dat ik kan doen (of laten, in dit geval).

za 05 jun, 2010 16:45
Profiel

di 15 feb, 2011 15:12 Bericht Re: ALLERGISCH VOOR e 621 NIET VOOR NATUURLIJK NATRIUMGLUTAMAAT

Ik eet geen e621, let op termen als gehydrolyseerd... De verborgen smaakversterkers dus. Ook ben ik er achter dat ik absoluut niet tegen vleeswaar kan, geen idee wat ze er in doen maar ik krijg accuut koppijn...

De aanvallen zijn niet minder maar wel milder.

di 15 feb, 2011 15:12
Profiel

vr 25 nov, 2011 1:19 Bericht Re: ALLERGISCH VOOR e 621 NIET VOOR NATUURLIJK NATRIUMGLUTAMAAT

Nou hier een update na het lezen van heel veel berichten hier. Ik ben een echte opnemer en een slechte deler. Maar hier dus een goedmaker.

Allereerst heb ik ontdekt dat mijn migraine is onder te verdelen in spanningshoofdpijn en inspanningshoofdpijn. Na het sporten krijg ik binnen 24 uur, meestal omstreeks 16 uur hoofdpijn. Gegarandeerd. Wat helpt is frequenter sporten ,echter dat komt er niet van omdat ik er telkens hoofdpijn van krijg. Ook krijg ik hyperventilatie van het sporten. Het is een echte eenzijdige hoofdpijn die een aantal uur (4/5) duurt)

magnesium: helpt niet
vitamine B: helpt niet
zuurstof bij aanval: helpt niet
dextro voor/tijdens sporten: helpt niet
veel drinken sporten: helpt niet
koelingstherapie tijdens het sporten: helpt zeker (geen hoofdpijn of zeer matig)
inspanning tijdens sporten beperken: helpt (krijg wel hoofdpijn maar minder intens)
De koelingstherapie is een wazige want het komt er op neer dat ik om de 5 minuten mijn hoofd en handen met ijskoud water koel. Werkt op zeker. Heel bizar, lijkt erop dat mijn lichaam te heet wordt, want ik zweet ook altijd snel en veel.

Dan heb ik verder ontdekt dat mijn andere (spannings)hoofdpijn wordt veroorzaakt door E621. Kan direct na eten optreden of binnen een uur of 2/4. Werkelijk waar. Het leek een broodje aap, en ik zag er weinig brood in omdat ook de magnesium en vitB al niet hadden geholpen na een paar maanden. Hoe dan ook, mijn eetdagboek gaf bij elke hoofdpijnaanval weer aan dat ik e621 had gegeten. Ook als ik dacht veilig te hebben gegeten en ik zocht het dan toch uit bleek er die zut in te zitten. Wat helemaal killing lijkt te zijn is de combi met alcohol. Ja ik weet dat mensen gaan zeggen dan moet je geen alcohol drinken. Eens, echter als ik geen e621 neem en wel alcohol gaat het goed. En nee als het de natuurlijke variant is dan heb ik er geen last van. En ja dat zou niet zo moeten zijn, maar het is ECHT zo.

Ik ben nu vol over op biologisch eten en het werkt echt fantastisch. Nouja biologisch, gewoon zonder e621 en dan is het vaak biofood. Geen chips/bitterballen/pizza/soep/saus/kruiden of het zit er wel in dus het is echt even onderzoeken wat je dan als vervanger kunt vinden, maar mijn ervaring is dat het allemaal wel goed te doen is. En dan nog al eet ik nooit meer een bitterbal, als ik er geen hoofdpijn van krijg is het goed.

Dus ik kan iedereen aanraden om eens een dieet te proberen waar geen e621 in zit. Wie weet helpt het bij jou ook.

Als er vragen zijn kun je altijd mailen.

vr 25 nov, 2011 1:19
Profiel

zo 27 nov, 2011 18:39 Bericht Re: ALLERGISCH VOOR e 621 NIET VOOR NATUURLIJK NATRIUMGLUTAMAAT

Dag Hekkem,
ik vind het erg bijzonder om iemand via het net te ontmoeten die mijn overtuiging over e 621 bevestigt. Die overtuiging wankelt namelijk wel eens als je steeds "wetenschappelijke" info leest die aangeeft dat hetgeen ik ervaar, onmogelijk is. Ik ervaar het namelijk telkens weer als ik in de fout ga.
Bij de Chinees vraag ik altijd om gerechten zonder ve-tsin en dat is meestal geen enkel probleem, daar hebben ze wel meer klanten die slecht op e 612 reageren.
Als je nog verdere ontdekkingen doet t.a.v. de materie zou ik er graag over op de hoogte gehouden willen worden.
Groet Jac van Steenoven

zo 27 nov, 2011 18:39
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ]